سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Thursday, 19 September , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ - 16 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1481
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸ |

صنایع فرآوری حلقه مفقوده محصول استراتژیک خرما در کرمانشاه

خرما یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی ایران به شمار می‌رود که به دلیل اشتغالزایی و البته ارزآوری بالا در سبد صادرات غیرنفتی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.
صنایع فرآوری حلقه مفقوده محصول استراتژیک خرما در کرمانشاه

به گزارش کرمانشاه امروز؛ خرما یکی از ۱۰ محصول استراتژیک ایران است که در ۱۵ استان کشور با توجه به شرایط اقلیمی مورد نیاز برای نخل کاری تولید می‌شود و شهرستان قصرشیرین به سبب دارا بودن آب و هوای گرم بیابانی بیش از ۷۰۰ هکتار نخلستان دارد. که تولید سالیانه خرمای آن بیش از ۲ هزار تن در سال می‌رسد.

بازار مصرف خرما روز به روز در حال افزایش است و در مصارف صنعتی متعددی نظیر شیره خرما، شهد خرما، عسل خرما، قند مایع، سرکه خرما، عصاره نوشابه، حلوای خرما، شکلات صبحانه خرما و لواشک خرما مورد استقبال بیشتری قرار دارد.

صنعت بسته‌بندی،‌ نگهداری، فراوری و تولید محصولات کشاورزی علاوه بر ارتقای کیفیت این محصولات و توسعه و رونق صادرات آن در اشتغالزایی و تراز ارزی کشور نقش بسزایی دارد.

در سالهای اخیر ایجاد کارگاههای بسته‌بندی و فراوری محصولات کشاورزی و موادغذایی با استقبال بسیاری از جانب کارآفرینان مواجه شده و به دلیل نیاز به سرمایه اندک، سرعت گرفته است. بنابراین حمایت از کسب و کارهای نوپا و اشتغال‌زا در استان کرمانشاه که سالهاست رتبه تک رقمی در بیکاری دارد، ضروری است.

بیش از ۵۰ درصد خرمای تولیدی شهرستان قصرشیرین رقم زاهدی است

رحمان فیض قربانی اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد خرمای تولیدی شهرستان قصرشیرین رقم زاهدی است و مابقی ارقام تولیدی شامل پیارم، برحی، ربی، خضراوی، جعفری، ازرق، اشرسی، کبکاب و مجول است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: برداشت خرما از نخلستان‌های شهرستان قصرشیرین از نیمه دوم شهریور آغاز شده و تا پایان آبان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه برداشت خرما اشتغال فصلی را برای جوانان منطقه ایجاد کرده، گفت: در فصل برداشت ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در نخلستان‌ها خرما می‌چینند.

بیش از ۲ هزار تن محصول خرما در قصرشیرین برداشت می شود

فیض قربانی با بیان اینکه میزان عملکرد تولید خرما در هر هکتار چهار و نیم تن است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود از میزان سطح زیر کشت نخلستان در قصرشیرین، بیش از ۲ هزار تن محصول خرما برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه خرما در استان کرمانشاه فقط در شهرستان قصرشیرین تولید می‌شود، افزود: باد گرم و خشک در قصرشیرین موسوم به باد سام شرایط مناسبی برای تولید ارقام خرمای خشک و نیمه خشک ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: تولید خرما امسال در این شهرستان به دلیل تنش آبی و خشکسالی نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است؛ ۶۰ درصد خرمای تولید شده در این شهرستان در استان کرمانشاه مصرف شده و باقی آن به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

صنایع تبدیلی کشاورزی نقش اساسی در کاهش ضایعات محصول دارد

سعید کریمی اظهار داشت: فرآوری و بسته‌بندی محصول خرما با روش‌های روز سبب افزایش ارزش‌افزوده این محصول می‌شود.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: سالانه در استان کرمانشاه بیش از ۲ هزار تن خرما تولید می شود و اجرای چنین طرح هایی می تواند درآمد اقتصادی را برای استان بوجود آورد.

وی گفت: خرما و فرآورده‌ای آن برای حضور در بازار‌های جهانی و صادرات باید بر اساس سلیقه مشتریان خارجی و به‌خوبی بسته‌بندی و فرآوری و بازاریابی شود.

در حال حاضر چهار کارگاه بسته بندی خرما در سطح استان فعال هستند

کریمی گفت: در حال حاضر چهار کارگاه بسته بندی خرما در سطح استان فعال هستند که این واحدها مجهز به اتاق ضدعفونی، درجه بندی و دسته بندی محصول(سورتینگ)، بسته بندی و نوارکشی کارتن برای محصول خرما هستند که ظرفیت جذب ۱۵۰ تن خرما دارند.

وی با بیان اینکه شرکت پیوند بیستون پارس در سامانه گرمسیری استان با کشت واریته های ربیع و پیارم شروع بکار کرده، بیان داشت: با بهره برداری از این طرح ها، ظرفیت صنایع بسته بندی و سردخانه ای خرما در استان افزایش می یابد و برای بیش از ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

کریمی گفت: ایجاد بستری برای امکان صادرات، افزایش ارزش افزوده ، تولید اشتغال پایدار و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی را از مهم ترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی کشاورزی به عنوان حلقه اصلی زنجیره تولید افزود: صنایع تبدیلی کشاورزی نقش اساسی در کاهش ضایعات محصول دارد.

ایجاد زنجیره پیوسته تولید تا صادرات یکی از نکات مهمی است که می‌تواند بیشترین تأثیرگذاری را در بهبود وضعیت اقتصاد نخیلات داشته باشد.

خرما زاهدی قصرشیرین بسیار با کیفیت است و این محصول پس از برداشت به صورت بسته بندی شده به بازار های جهانی عرضه می‌ شود و صادرات انبوه این محصول سالانه در کشور انجام می پذیرد.

شناسایی ارزش غذایی بالای خرما به جامعه و نهادینه کردن مصرف میوه خرما به صورت محصولات فرآوری شده خرمایی از راه‌های افزایش رونق فروش این محصول و کسب درآمد بالاتر برای کشاورزان و تولیدکنندگان است.

خرما یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی ایران به شمار می‌رود که به دلیل اشتغالزایی و البته ارزآوری بالا در سبد صادرات غیرنفتی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، با این حال به دلیل ضعف در مراحل فرآوری و بسته‌بندی، ارزش افزوده این محصول نصیب کشورهایی می‌شود که به تکنیکهای جدید کاشت، برداشت، نگهداری، فراوری و بسته‌بندی مجهز شده‌اند. بسیاری از کشورها با اطلاع از ذائقه مصرف کنندگان و عرضه محصولات در بسته‌بندی‌های مرغوب و مشتری پسند، سیاری از بازارهای هدف را در اختیار خود گرفته‌اند.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.