سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Monday, 16 September , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 13 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1065
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱ |

اپیدمی بی‌تفاوتی در وضعیت قرمز

در حالی‌که با شیوع موج دوم کرونا کنگاور مدتها است در وضعیت قرمز قرار دارد، بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در نقاط مختلف این شهرستان هم افزایش یافته است.
اپیدمی بی‌تفاوتی در وضعیت قرمز

به گزارش کرمانشاه امروز؛ابتدای شیوع کرونا به دلیل ناشناخته بودن این بیماری، ترس و اضطراب مبتلا شدن به آن بسیار بالا بود و اغلب مردم محدودیت‌هایی که اعمال شد را رعایت می کردند و رسانه‌ها هم آمار به روز ابتلا و میزان مرگ و میر این بیماری را اعلام و در اختیار مخاطبان قرار می‌دادند.
بتدریج محدودیت‌ها برداشته شد و رسانه‌ها از اعلام آمار تفکیک شده در هر استان منع شدند و مردم هم از این اقدام، پیام نماندن خطر ابتلا به این بیماری را دریافت کردند و حتی روستاهایی که بطور خودجوش اقدام به قرنطینه کردن و رعایت بسیاری از موارد بهداشتی کرده بودند با خیال راحت به روال عادی زندگی خود بازگشتند.
از ابتدای خرداد ماه بساط نهار و شام در بوستان های سطح شهرهای کنگاور و گودین پهن شد و مسافران در بوستان‌ها چادر زدند، مراسم عروسی و عزا برگزار شد، این اتفاقات در حالی بود که همچنان خطر ابتلا به کرونا وجود دارد.
بعد از طی دوره نهفتگی یا کمون این بیماری که پنج تا ۱۴ روز است تعداد مبتلایان بطور قابل ملاحظه‌ای در تیر و مرداد ماه افزایش یافت و کنگاور که بر سر راه بین المللی تهران بغداد واقع شده و بصورت ناخواسته مورد تهدید این بیماری قرار دارد در لیست شهرستان های قرمز و بحرانی از لحاظ شیوع کرونا قرار گرفت، بحرانی شدن وضعیت کنگاور باعث ایجاد مجدد محدودیت‌هایی همچون بستن تالارها، باشگاه‌هایی که ورزش های برخوردی دارند و… ولی این اقدامات زیاد بازدارنده نبود و همچنان سطح شهر، بوستان ها و معابر آن مملو از جمعیت است.
با پیگیری های میدانی خبرنگار ایرنا متاسفانه شاهد حضور پرشور و کثیر مردم در بوستان‌ها هستیم و اکثر پارک ها بخصوص در روزهای تعطیل مملو از جمعیت است.
شهروند کنگاوری که با فرزندان خود در یکی از بوستان‌های شهر بدون ماسک پیاده روی می‌کند به ایرنا گفت: دیگر از عهده نگهداری بچه‌ها در خانه بر نمی آیم و از این همه مدت ماندن در خانه خسته شده‌ایم.

وقتی خبرنگار ایرنا از علت حضور پسر جوان در بوستان شلوغ کوهستان آن هم بدون ماسک با وجود تذکرات اعلامی از سوی مسوولان سوال کرد، او که با هم سن و سالان خود گرم صحبت در پارک شهر است، خندید و گفت: ما جوان هستیم و کرونا در ما اثری ندارد؛ تا کی در خانه محبوس بمانیم.
وی ادامه داد: همه ما سالمیم و علایم کرونا نداریم و سالمندان باید مراقب باشند.

باید مهارت زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم
یک استاد دانشگاه معتقد است؛ بیماری کرونا باعث شکل گیری سبک زندگی جدیدی شده که در فرهنگ ما و بسیاری فرهنگ‌های دیگر آشنایی کاملی نسبت به آن وجود ندارد و مستلزم کسب مهارتهای جدید است.
علیرضا مرآتی که عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور کنگاور است، می گوید: اگر بتوانیم با شرایط قرنطینه کنار بیاییم و در خانه ماندن خود را مدیریت کنیم و با این شرایط سازگار شویم به سلامتی خود و جامعه کمک های بی نظیری کرده ایم.
مرآتی گفت: آشنا نبودن با مهارت های در خانه ماندن و تعارض و اختلاف‌های به وجود آمده در این دوران و در چنین محیطی بسیار مشهود است.
این استاد دانشگاه توضیح داد: به هرحال در خانه ماندن به خصوص برای جوانترها که پرانرژی و کنجکاو و فعال هستند باعث بروز اصطکاک و اختلافاتی در خانواده می شود و آستانه تحمل پایین این افراد باعث می شود تا آنها برای جلوگیری از رفتارهای تقابلی در خانواده به محیط بیرون پناه ببرند.
وی افزود: از آنجا که جمعیت ما از یک ترکیب نسبتا جوان تشکیل شده مشاهدات در این رفتارها و بروز و نمود جمعی آنها باعث می شود تا این تصور شکل بگیرد که ترس از بیماری کرونا از بین رفته و مردم دیگر ترسی ندارند.
به گفته این استاد روانشناسی؛ با توجه به فصل گرما و طولانی بودن روزهای فصل بهتر است به جای تاکید بر در خانه ماندن صرف به آموزش اوقات فراغت و همچنین ذهن آگاهی افراد برای سازگاری با این سبک از زندگی بپردازیم، تا روابط زوجین و همچنین جوانان در این محیط جدید مدیریت شده و بتوان بحران شکل گرفته را با کمترین هزینه پشت سر گذاشت.
وی همچنین در ادامه اظهار داشت: در حقیقت ترس منطقی می تواند ما را با شرایط جدید زندگی تطبیق داده، سازگاری را بالا برده و از بروز استرس جلوگیری کند و در عین حال به افزایش سواد سلامت جسمانی، سواد استفاده از فناوری و سواد سلامت روان که از مولفه های زندگی سالم است بیانجامد.

رفاه بیشتر مردم باعث ماندگاری آنها در خانه می شود 
عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور کنگاور هم در این باره معتقد است؛ مردم و مسوولین با اعتماد به هم و مشارکت اجتماعی در سطح گسترده می توانند از شیوع آن جلوگیری کنند.
فروزان کارخانه اظهار داشت: مسوولین می توانند با فراهم آوردن رفاه نسبی برای افراد جامعه و کاستن از نرخ تورم و اجاره بها مسکن، استرس را در سطح جامعه کم کنند که خود باعث ماندگاری بیشتر افراد در خانه هایشان می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: همه باید کمک کنند تا اقتصاد خانواده ها متعادل شود و آرامش به خانواده ها باز گردد.
وی در ادامه با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی تنها مربوط به یک زمان یا مکان خاص نیست، اظهار داشت: رعایت بهداشت جنبه عمومی دارد و همیشه باید مورد تاکید و رعایت شود.
کارخانه معتقد است؛ مردم از برگزاری بعضی از سنت‌ها و آداب و رسوم همچون مراسم تشییع، عقد و عروسی نمی توانند دست بکشند و باتوجه به مبتلا شدن هزاران نفر در این آیین ها به کرونا، رفتارها باید تعدیل شود.

دورهمی ها عامل اصلی شیوع کرونا است
رییس شبکه بهداشت و درمان کنگاور هم معتقد است؛ کرونا یک ویروس هزار چهره است که هر بار رنگ عوض می کند.
حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ابتدا با علایم گوناگونی مرتبط با اعضای تنفسی نظیر سرفه، تنگی نفس و تب شناخته می شدند ولی اکنون یک سوم بیماران علایم گوارشی نظیر اسهال و تهوع، بدن درد، تب و لرز و از دست دادن حس چشایی و بویایی را نیز تجربه می کنند.
او در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین عامل مبتلا شدن بیماران به کووید۱۹ در شهرستان کنگاور دورهمی ها، جشن های تولد، آیین های عروسی و عزا می باشد، اظهار داشت: در یکی از عروسی هایی که به تازگی در این شهر برگزار شد بیش از ۱۰ نفر به این ویروس شوم مبتلا و یک نفر نیز فوت کرد.
وی که خود به این بیماری مبتلا شده و دوره بیماری آن را گذرانده، یادآور شد: بحث قرنطینه شهرها از نظر کارشناسان اقدام عملی نیست بلکه مقابله با کرونا با زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی مرتب دست ها حائز اهمیت است تا با پیک کمتر این وضعیت را پشت سر بگذاریم.
امیری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از مردم شهرستان کنگاور به کرونا مبتلا شده اند، افزود: میانگین سن مبتلایان به کرونا در این شهرستان ۴۵ سال و فوتی ها که تعداد آنها تاکنون به ۱۴ تن رسیده، میانگین سنی آنها ۶۵ سال می باشد.
رییس شبکه بهداشت و درمان کنگاور کنگاور افزود: ظرفیت پذیرش بیماران در بیمارستان شهید چمران وقتی جوابگو نباشد مسوول شرایط پیش آمده همه کسانی هستند که مسایل بهداشتی را رعایت نکردند.
امیری با تشکر از مشارکت خوب مردم و همکاری دستگاه‌های مختلف، عاجزانه از مردم می خواهیم تا با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور نیافتن در آیین های عزا و عروسی و کلیه تجمعات از شیوع این بیماری مهلک جلوگیری کنند.
رییس شبکه بهداشت و درمان کنگاور در خاتمه با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی و تاکید بر عدم حضور مردم در تجمعات افزود: شهروندان خود مراقبتی را جدی گرفته و باید همواره از ماسک استفاده کنند و به غیر از موارد ضروری از خانه بیرون نروند.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.