سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Monday, 16 September , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 13 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1186
  پرینت تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶ |

از کمبود کاه و کلش تا دست درازی دلالان علوفه/ توزیع بسیار ناچیز علوفه توسط دولت

به دنبال وقوع خشکسالی عشایر استان کرمانشاه با مشکل تامین علوفه برای دام هایشان مواجه شده اند.
از کمبود کاه و کلش تا دست درازی دلالان علوفه/ توزیع بسیار ناچیز علوفه توسط دولت

به گزارش کرمانشاه امروز؛ خشکسالی مشکلات فراوانی را از جمله کمبود شدید علوفه دامی ایجاد کرده که در این راستا بی تدبیری دولت هم به آن دامن زده است.

در این شرایط که کمبود علوفه بی داد می کند دلالان و افراد سودجو به خرید علوفه موجود و خروج آن از کشور اقدام می کنند که تاکنون برخورد قاطعی با آنها انجام نشده است.

دولت هم به جای توزیع علوفه متناسب با جمعیت دامی عشایر درصدد توزیع بسیار ناچیز آن برآمده که به گفته عشایر تنها کفاف چند روز غذای دام هایشان را می دهد.

توزیع دو تن علوفه دستی جوابگوی نیاز واقعی عشایر نخواهد بود

بهزاد محمدی اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی در سال جاری بیش از ۱۲۰ هزار تن علوفه مرتعی کاهش یافته اما به منظور جبران بخشی از نیاز عشایر هشت هزار تن نهاده در اختیار داریم که حدود دو تن در محل سیاه چادر در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه گفت: اگرچه این مقدار علوفه دستی جوابگوی نیاز واقعی عشایر و جبران این خشکسالی نخواهد بود اما اقدامات دیگری از طریق خرید تضمینی، صادرات دام و پرداخت تسهیلات بانکی در دستور کار قرار دارد که خرید تضمینی توسط شرکت پشتیبانی امور دام در چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.

محمدی خاطرنشان کرد: از مراجع ذی ربط درخواست کردیم مانع خروج کاه و کلش شوند اما همچنان ممنوعیتی اعمال نشده با این حال همه تلاش خود را در این راستا خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در شرایط خشکسالی محصول کشاورزان کاهش یافته همچنین حداقل درآمد از محل کاه و کلش ایجاد می شود و از سوی دیگر عشایر به استفاده از پس چر نیاز دارند.

مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه گفت: عشایر بعد از خشک شدن مزارع، حداقل به مدت چهار ماه در پس چر مراتع مستقر هستند و دامهایشان در این مدت از پس چر تعلیف می کنند.

شاهد عبور صدها کامیون قاچاق نهاده های دامی از جاده ها هستیم

سعید طاهری  اظهار داشت: ایل زوله و جمهور از شاخه های بزرگ ایلات هستند که جمعیت بسیاری دارند اما در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند.

این دامدار کرمانشاهی گفت: کاه، علوفه مورد نیاز دام است که به دنبال بارش کم باران، بسیار کاهش یافته و آن میزانی هم که وجود دارد توسط دلالان خریداری و به دیگر نقاط صادر می شود.

وی افزود: در حال حاضر هم که کشور درگیر انتخابات شده به داد عشایر نمی رسند در حالی که اگر مسئولان دلسوزی نکنند، نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

طاهری عنوان کرد: در سال زراعی که بارش خوب است از هر یک هکتار زمین دو تن جو برداشت می شود اما اکنون که بارش خوب نبوده از هر هکتار ۵۰۰کیلوگرم جو برداشت شده است.

این دامدار عشایری گفت: قیمت جو به عنوان نهاده دامی سه برابر شده  در حالی که قیمت گوشت گوسفند همچنان ۴۵ هزار تومان باقی مانده است.

طاهری تصریح کرد: دولت دو تن نهاده در اختیار عشایر قرار می‌دهد اما برای خانواده هایی که حدود ۳۰۰ راس دام دارند این میزان تنها برای یک هفته تا ۱۲ روز تعلیف دام ها کفایت می کند.

وی افزود: در داخل شهر نهاده موجود است اما مانع خروج آن نمی شوند و شاهد عبور صدها کامیون قاچاق نهاده های دامی از جاده ها هستیم.

طاهری بیان کرد: در برخی نقاط از جمله روستای چمچمال زراعتهای آبی چون گندم را از قبل خریداری کرده اند همچنین اکنون قیمت کاه از گندم بیشتر است.

وی عنوان کرد: قیمت خرید کاه ده برابر شده و اکنون برای خرید ۴۰ تن کاه اگر همه گوسفندان را سه بار بفروشیم نمی‌توانیم زمستان آنها را تعلیف کنیم.

این جوان عشایری با بیان اینکه کاه به عنوان بی ارزش ترین علوفه، این روزها دغدغه شب و روز عشایر شده، گفت: حدود دو ماه است می خواهند نهاده های دامی را در بازار بورس معرفی کنند اما تنها حرف آن را می زنند در حالی که طرح برخورد با جرایم گوسفندان عشایر به سرعت و ظرف چند روز اجرا می‌شود.

طاهری با بیان اینکه دامپروری و کشاورزی از صنایع مادر هستند، خاطرنشان کرد: اکنون عشایر برای تعلیف دام های خود چوب درختان را اره می کنند، حتی برخی مجبور به فروش خودرو و بره های خود هستند آیا تولید جرم است؟

وی با بیان اینکه چرا به تحقق شعار سال با عنوان پشتیبانی ها و مانع زدایی ها توجه نمی شود، افزود: در داخل کشور منابع متعددی وجود دارد و این مشکلات ربطی به تحریم ندارد از سوی دیگر جرائم مربوط به تخلفات دلالان و واسطه گران بازدارنده نیست.

طاهری خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی مناطق چون چمچمال و نودربند از دیگر استان‌های کشور ذرت و کاه را پیش خرید کرده اند.

وی مشکل دیگر عشایر را نداشتن تضامین بانکی اعلام کرد و افزود: در پرداخت تسهیلات به عشایر ضمانت کارمند ضروری است در حالی که خانواده عشایری کارمند ندارند.

با توجه به مشکلات مذکور ضروری است برای تعلیف دام های عشایر چاره ای عاجل اندیشیده شود تا بیش از این بار مشکلات این قشر زحمت کش بیشتر نشود.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.