سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Thursday, 19 September , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ - 16 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1302
  پرینت تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸ |

خواب آرامِ کبوترها در”کتابخانه مرکزی کرمانشاه”

به ظاهر کار چندانی باقی نمانده، ساختمان تقریبا تمام شده و فقط خرده کاری‌های داخل باقی مانده، اما عجیب این است که برای ساخت همین ساختمان پنج طبقه‌، 15 سال وقت گذاشته‌اند!
خواب آرامِ کبوترها در”کتابخانه مرکزی کرمانشاه”

به گزارش کرمانشاه امروز؛ به ظاهر کار چندانی باقی نمانده، ساختمان تقریبا تمام شده و فقط خرده کاری‌های داخل باقی مانده، اما عجیب این است که برای ساخت همین ساختمان پنج طبقه‌، ۱۵ سال وقت گذاشته‌اند!

همان ورودی ساختمان پرواز کبوترها و جولانشان در طبقات مختلف جلب توجه می‌کند. ساختمان متروکه است و قدری مخوف. وارد لابی ساختمان می شوم. تالار بزرگی است، برای یک لحظه خودم را میان قفسه های بزرگ کتابخانه تصور می کنم و زیبایی و شکوه کتابخانه‌ای بزرگ را متصور می شوم، اما با پرواز کبوترها از بالای سرم از تمام آن اوهام بیرون می‌آیم.

هرکدامشان در طبقات مختلف و لابلای ستون‌ها برای خودشان لانه ساخته اند. لانه ای که اطمینان دارم سالها می توانند با خیال راحت در آن زندگی کنند، چرا که این همه سال خبری نشده سالهای بعد هم خبری نمی شود و آشیانه شان همانطور آرام و پابرجا باقی می ماند…

کلنگ کتابخانه مرکزی کرمانشاه را ۱۵ سال پیش زمین زدند و قرار شد نهایتا ظرف دو سال کرمانشاه صاحب یک کتابخانه بزرگ شود، اما حالا بعد از گذشت این همه سال، سهم این شهر و مردمانش از این پروژه، فقط یک ساختمان پنج طبقه متروکه است، ساختمانی که به خواب رفته و حالا حالاها هم امیدی به تکمیل آن نیست.

در تمام این سالها که پیگیر اوضاع و احوال این پروژه بودیم با همان مشکل تکراری و همیشگی کمبود اعتبار مواجه شدیم که حالا خودش به یک مشکل اساسی برای پروژه های کشور تبدیل شده و یکی نیست این وسط بنشیند و درست فکر کند که چرا باید پروژه ای کنلگ زده شود بدون اینکه اعتباری برای آن وجود داشته باشد؟! چرا باید به مردم یک شهر و یک استان امید واهی داد و سالیان سال آنها را فقط با اسم یک پروژه دلخوش کرد بدون اینکه ذره ای اعتبار و توجه برای آن لحاظ شود و خیلی چراهای دیگر…

از قصه پرغصه کمبود اعتبار که بگذریم درد ماجرای کتابخانه زمانی بیشتر می شود که تمامی استانهایی که حتی تا چند سال پیش خبری از ساخت کتابخانه مرکزی در آنها نبود، امروز همگی صاحب کتابخانه مرکزی شده اند و این فقط کلانشهر کرمانشاه است که از این قافله جامانده! و این یعنی برای همه جا اعتبار هست جز کرمانشاه! و این یعنی مسئولان استان های دیگر توانسته اند بودجه بگیرند و فقط ما نتوانسته ایم.

کتابخانه مرکزی کرمانشاه حالا با یک ساختمان پنج طبقه و با یازده هزار متر زیربنا، لنگ اعتبار است، اعتباری که روز به روز با به درازا کشیدن پروژه بر مبلغ آن افزوده می‌شود و امید کرمانشاه و کرمانشاهیان را به ساخت این پروژه کمتر می کند.

معصومه حسنی خوانسار مدیرکل کتابخانه های عمومی کرمانشاه، مرداد سال گذشته ، درخصوص آخرین وضعیت این پروژه، گفت: سال ۱۳۸۶ احداث این پروژه در زمینی به مساحت یازده هزار متربع و در پنج طبقه در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: اجرای این پروژه تا سال ۱۳۹۲ حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما به دلیل مشکلات اعتباری ساخت آن در همین سال متوقف شد.

حسنی خوانسار گفت: این توقف ساخت تا حدود سال ۱۳۹۷ ادامه داشت و در این سال با تخصیص اعتبار ۵٫۵ میلیارد تومانی از سوی استان توانستیم مجددا اجرای پروژه را از سر بگیریم.

وی یادآور شد: با همین میزان اعتبار توانستیم ظرف دو سال پیشرفت فیزیکی پروژه را از ۳۰ درصد به حدود ۶۵ درصد برسانیم.

مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه با اشاره به توقف مجدد پروژه گفت: بیش از یک سال است که مجددا پروژه به دلیل مشکلات اعتباری متوقف شده است.

حسنی خوانسار با اشاره به افزایش قیمت و نرخ تورم گفت: هر چه زمان بیشتری بگذرد، اعتبارات بیشتری برای تکمیل کتابخانه مرکزی نیاز خواهد بود.

وی افزود: تا همین چند ماه پیش برآورد ما این بود که با ۲۶ میلیارد تومان می توان پروژه را تمام کرد، اما با توجه به افزایش قیمت‌ها حتی اگر ۳۵ میلیارد تومان هم بدهند این پروژه جمع شدنی نیست و به اعتبارات بیشتری نیاز داریم.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.