سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Monday, 16 September , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 13 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1309
  پرینت تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹ |

کودکانه‌ای که در پس ناگواری‌های زندگی گم شده است

توجه به حقوق کودکان به عنوان آینده سازان یک کشور امری ضروری بوده و در آموزه‌های دینی و اسلامی ما، حقوق کودک بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.
کودکانه‌ای که در پس ناگواری‌های زندگی گم شده است

به گزارش کرمانشاه امروز؛ توجه به حقوق کودکان به عنوان آینده سازان یک کشور امری ضروری بوده و در آموزه‌های دینی و اسلامی ما، حقوق کودک بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

معضل اجتماعی حضور کودکان کار در جامعه به یکی از تکراری‌ترین صحنه‌های اجتماعی برای مردم و بعضاً مسئولین تبدیل شده است که بی تفاوتی به آن می‌تواند منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در سنین بالاتر باشد.

کودکان کار با آسیب‌های جسمی و روحی زیادی مواجه هستند و از طرفی نیز موجب مخدوش شدن چهره شهر و رنجش خاطر شهروندان می‌شوند. اگر با پدیده کودک کار مبارزه نشود، این کودکان بعد از خروج از دوره کودکی دچار آسیب‌ها، بزه‌ها و مشکلات اجتماعی فراوانی خواهند شد و نمی‌توانند زندگی موفقی را تشکیل داده و ادامه دهند و آینده‌ای نامعلوم و رو به سیاهی منتظر این کودکان است.

غالب کودکان کار بزهکاران آینده را تشکیل می‌دهند

بهرام نوابی فر اظهار داشت: طبق تعریف یونیسف افرادی که به سن قانونی نرسیده و به کار گمارده می‌شوند، کودکان کار هستند.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه افزود: کودکان کار حاصل انواع آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی از جمله مهاجرت، بی‌سرپرستی و بدسرپرستی، اعتیاد، فقر فرهنگی و بی‌سوادی، بیکاری و طلاق هستند.

وی عنوان کرد: غالب کودکان کار بزهکاران آینده را تشکیل می‌دهند بنابراین در بخش کودکان کار باید به صورت هدفمند، این افراد شناسایی و ساماندهی شوند.

نوابی فر گفت: این کودکان معمولا با حسرتها و عقده های فراوان بزرگ می‌شوند چون فرصت‌های زیادی را در زندگی از دست داده‌اند بنابراین برای رسیدن به آنچه که می‌خواهند  ممکن است دست به هر کاری بزنند.

وی بیان کرد: بسیاری از کودکان کار که بنا به شرایط خانوادگی مجبور به کار هستند ممکن است دارای استعداد خاصی باشند که با شناسایی به موقع و آموزش آن‌ها می‌توان آینده روشنی را برایشان رقم زد.

‌نوابی فر، پیشگیری را موثرتر از هر راهکار دیگری در این خصوص دانست و افزود: معضل کودکان کار برای جامعه مانند بیماری ریشه دار و مزمن است و مسکن‌های مقطعی از جمله برخورد با این کودکان برای آن موثر نیست، بلکه باید نگرشی به خانواده‌ها و اعضای جامعه داد تا به این مشکل دچار نشوند.

‌به گفته این جامعه شناس، کودکان کار در بی‌عاطفگی رشد می‌کنند؛ واژه ایی به نام محبت و عاطفه برای آنها معنی ندارد. 

 کودکان کار الگویی منفی برای سایر کودکان محسوب می‌شوند

وی با تاکید بر حمایت از خانواده کودکان کار، تصریح کرد: این کودکان الگویی منفی برای سایر کودکان محسوب می‌شوند، بنابراین باید از سطح شهر جمع شوند و با شناسایی خانواده‌هایشان در راستای ساماندهی آن‌ها اقداماتی بشود و حمایت از خانواده این کودکان صحیح‌ترین راه حمایت است.

فرحناز محمدی اظهار داشت: بهزیستی به عنوان حامی حقوق کودکان نباید اجازه دهد آنها در معرض آسیب قرار بگیرند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: سهمیه کودکان کار در مراکز بهزیستی استان جمعاً حدود ۴۰۰ نفر است.

وی گفت: در حال حاضر دو مرکز غیردولتی داریم که از این تعداد ۲۴۰ نفر را تحت پوشش دارد که در هر مرکزی  ۱۲۰ پرونده برای کودکان کار تشکیل شده است.

محمدی  در ادامه گفت: مرکز دولتی شبانه روزی بهزیستی استان بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ نفر ظرفیت تشکیل پرونده دارد که در طول سال متغییر است.

وی گفت: دوره نگهداری در مرکز شبانه روزی دولتی دو دوره ۲۳ روزه است؛ در این مدت اگر سرپرستشان پیدا شود ترخیص می شوند، اما همچنان تحت حمایت قرار می گیرند. اگر سرپرستی برایشان پیدا نشود به مرکز “شبه خانواده” ارجاع داده می شوند.

 آمار دقیقی از کودکان کار نمی توان ارائه دهیم

محمدی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از کودکان کار نمی توان ارائه دهیم، گفت: بر اساس گفته معاون اجتماعی بهزیستی احتمالا حدود هزار نفر کودک کار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در این مراکز کودکان کار دختر نداریم، این مراکز مختص نگهداری پسران کار است، خاطرنشان کرد: حدود ۴ یا ۵ درصد دختر کار داریم مابقی حدود ۹۵ تا ۹۶ درصد پسران کار هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: دختران به خانه سلامت ارجاع داده می شوند، ظرفیت پرونده ها در این مرکز ۶۰ نفر است که به اسم دختران در معرض آسیب نگهداری می شوند و در هر مرکز دو مددکار اجتماعی فعالیت می کنند.

وی گفت: کودکان از طریق نیروانتظامی، شهرداری، مردم، اورژانس اجتماعی و خودمعرف به مراکز بهزیستی معرفی می شوند.

محمدی گفت: بعضی از کودکان کار قانع نمی شوند به مراکز حمایتی بیایند زیرا درآمدشان بر سر چهارراه ها خیلی زیاد است لذا نیاز به فرهنگسازی داریم و نباید همینطور به اینها پول بدهیم، بلکه باید کمکشان کنیم آنها را آموزش دهیم تا حرفه ایی را یاد بگیرند. 

باید خانواده ها را توانمند کنیم

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: ما باید خانواده ها را توانمند کنیم، اما با بودجه حداقلی بهزیستی یا ارگانهای دیگه مثل کمیته امداد این امر مقدور نیست بنابراین باید فرهنگسازی کنیم تا مردم پای کار بیایند.

وی  با اشاره با اینکه سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی موظف است در مقابل آسیب های اجتماعی واکنش نشان دهد، خاطر نشان کرد: اگر همشهریان ما کسی یا جایی را می شناسند که سرتیم کودکان کار هستند و از آنها سوءاستفاده می کنند حتما این قضیه  را اطلاع رسانی کنند تا  از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری های لازم صورت گیرد.

به گفته مدیرکل بهزیستی کرمانشاه ۲۴۰ کودک کار شناسنامه دار شده اند.

توجه به حقوق کودکان به عنوان آینده سازان یک کشور امری ضروری بوده و در آموزه‌های دینی و اسلامی ما، حقوق کودک بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. این موضوع با هیچ عقل، منطق یا حتی شرع و قانونی پذیرفتنی نیست که کودکان به جای تحصیل یا تفریح مشغول کار شوند.

رسیدگی به مسائل کودکان کار باید هدفمند دنبال شود تا به نتیجه برسد، احیای زندگی مطلوب برای این کودکان و حمایت از خانواده آن‌ها از راهکارهای کمک به آن‌ها است و اگر این معضل به طور ریشه‌ای حل نشود تبعات سنگینی از جمله افزایش بزهکاری در جامعه دارد، کودک کار دردی کهنه در جوامع مختلف است.

تا زمانی که عواملی که در گسترش فقر تأثیرگذارند و باعث می‌شوند کودک در این سن مجبور شود به خیابان بیاید و به صورت طولانی مدت کار کند و آسیب جسمی و روحی ببیند، مدیریت نشود، ما به اشکال مختلف، کودکان کار را در خیابان خواهیم داشت و فعالیت در این حوزه از عهده یک نهاد تنها ساخته نیست.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.