سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Monday, 16 September , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 13 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1313
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ |

ولع برندپوشی به چه قیمتی

لباس‌های تاناکورا یا دست دوم علاوه بر قاچاق بودن، عامل انتقال بیماری نیز هستند و فروشندگان اکنون مجوز قانونی برای فعالیت ندارند.
ولع برندپوشی به چه قیمتی

به گزارش کرمانشاه امروز؛ لباس‌های تاناکورا یا دست دوم علاوه بر قاچاق بودن، عامل انتقال بیماری نیز هستند و فروشندگان اکنون مجوز قانونی برای فعالیت ندارند.

یکی از مشاغل کاذبی که با توجه به نیازهای نسبتا غیرضروری جامعه سالهاست به وجود آمده، فروش لباسهای دست دوم خارجی در فروشگاههای موسوم به تاناکورا است.

با توجه به اینکه تهیه لباسهای گران قیمت برای همه میسر نیست بنابراین برخی با پوشیدن لباسهای مارک دار دست دوم این نیازهای کاذب را برآورده می سازند! اما غافل از اینکه به سلامت خود آسیب می رسانند.

مجوزی برای فروش اجناس تاناکورا در کرمانشاه وجود ندارد

حسین بیات ، اظهار داشت: لباسهای تاناکورا یا دست دوم، قاچاق و عامل انتقال بیماری هستند و اکنون هیچ مجوز قانونی برای فعالیت ندارند.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف و رئیس صنف پوشاک فروشان کرمانشاه افزود: بیش از یکسال است که مجوز مغازه های فوق باطل شده و علی رغم ابطال مجوز همچنان فروشندگان لباس و کفش فرده ای بصورت غیر قانونی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به سوء استفاده از عنوان این اجناس برای اقشار ضعیف جامعه، گفت: این اجناس دست دوم یا همان تاناکوراها به صورت قاچاق و بدون فاکتور از مرزهای مختلف وارد استان می‌شوند تا به نام استفاده اقشار ضعیف جامعه با قیمتهای گزافی بفروش برسانند.

بیات تصریح کرد: هیئت عالی نظارت، اکنون سایت درگاه خدمات را بسته است و کد آیسیک (ISIC)  ندارند که پاسخگوی اینها باشد.

وی گفت: متاسفانه هیچ نظارتی بر فروشندگان تاناکورا  در قیمت، جنس و  بهداشت به عمل نمی آید و همینطور رها شده به  فعالیت خود ادامه  می دهند، این در حالی است که سنوات قبل فعالیت آنها قانونمند بود و از فروشندگان تاناکورا انگشت نگاری و آزمایش اپیوم به عمل می آمد به طوری که هر فروشنده باید از یکسری کانالهای قانونی عبور می کرد و هویت آنها برای ما هویدا بود اما الان خبری از این روند نیست.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه گفت: در حال حاضر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر به عنوان فروشندگان البسه تاناکورا در شهرستان کرمانشاه فعالیت دارند که رسته کار آنها فقط هم به پوشاک محدود نمی‌شود، بلکه انواع کیف، کفش ، عینک و … را هم می‌فروشند.

بیات عنوان کرد: بر اساس تصمیم گیری های اخیر قرار شد این مغازه ها به نوفروشی تبدیل شوند و تسهیلاتی نیز به این‌ منظور دریافت کنند اما متاسفانه دولت هیچگونه پشتیبانی از آنها نکرد.

رئیس اتحادیه پوشاک فروشان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته تنها قشر ضعیف مشتریان البسه تاناکورا نیستند بلکه مشاهده می شود که لباس های برندی بین آنها وجود دارد که ۵ برابر قیمت لباس های نو قیمت دارند و افراد غنی مشتریان اینگونه البسه هستند که اینها همینطور بدون فاکتور به فروش می رسد.

وی تاکید کرد: این لباسها قاچاق هستند و از نظر بهداشتی مورد تایید نیستند و انتظار می رود مسئولان مربوطه از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری نیروی انتظامی جلوی عرضه این کالاها را بگیرند.

گفتنی است باید سایر دستگاه‌ها مانند مرکز بهداشت که به سلامت این لباس‌ها ایراد دارد و یا سازمان صمت در این قضیه ورود کنند.

لباس‌های فرده ای باید گندزدایی شوند و سیر قانونی در گمرک را داشته باشند

بهمن خدادادیان اظهار داشت: براساس دستورالعمل وزارتخانه، تحت هر شرایطی فروش لباس‌های دست دوم زیر و کفش چه مردانه و چه زنانه ممنوع است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه افزود: فروش مابقی پوشاک به غیر از موارد فوق در صورتی که گندزدایی شوند و سیر قانونی در گمرک را داشته و مورد تایید بهداشت باشد، مشکلی ندارد.

وی گفت: اگر لباس‌های تاناکورا به صورت صحیح ضدعفونی و شسته نشود موجب انتقال بیماری پوستی به فرد مصرف کننده می‌شود.

خدادادیان با تاکید بر عدم خرید چنین لباسهایی، افزود: برخی عفونت‌ها و قارچ‌های پوستی ممکن است مدتها بر لباس باقی بماند و با استفاده از لباس دیگران، از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود افراد پس از خریداری لباس‌های دسته دوم به صورت اصولی لباس را شسته و ضدعفونی کنند و یا پس از شستن با آب داغ، اتوی گرم نیز بر روی آن بکشند، این کار موجب از بین رفتن عوامل عفونی باقی مانده بر لباس می‌شود، همچنین اگر عفونت و قارچ در کفش‌هایی که به صورت دست دوم استفاده می‌شود وجود داشته باشد زگیل را به دنبال دارد. 

ورود لباسهای تاناکورا مجوز می‌خواهد

وی با بیان اینکه فروش لباس‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود، ممنوع است، اظهار کرد: مکان‌هایی که برای عرضه و فروش لباس‌های تاناکورا انتخاب می‌شود باید دارای مجوز باشند که متاسفانه چندین صنف در کرمانشاه بدون مجوز است مشغول به فعالیت هستند که بایستی اتحادیه پوشاک با هماهنگی اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت با جدیت بیشتری پیگیر این قضیه باشند.

گویا عده ای به دلایلی مانند غیر بهداشتی بودن، انرژی منفی لباس مردگان و از این قبیل مسائل دیگر چندان توجه نمی کنند و تنها به برندپوشی و مد تمایل دارند!

در ایران هم علاوه بر بازارها و بساط‌های استوک و تاناکورایی، لباس‌های دست دوم در اپلیکیشن‌هایی مانند گنجه، کمدا و حتی دیوار توسط خود مردم، خرید و فروش می‌شود!

پس نیاز هست نگرش مردم تغییر کند؛ این را گوشزد کنیم که پوشیدن لباس های دست چندم و کهنه اما مارک غریبه ها، افتخار نیست.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.