سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Sunday, 1 December , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۱ آذر , ۱۴۰۳ - 30 جماد أول 1446
شناسه خبر : 1328
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷ |

دست سیاه کرونا به مقوله آموزش

با وجود گذشت چندسال از شیوع کرونا، این بیماری همچنان عوارض بسیار منفی و نامطلوبی را به دنبال داشته که از جمله آن می توان به مشکلات ایجاد شده در حوزه آموزش اشاره کرد.
دست سیاه کرونا به مقوله آموزش

با وجود گذشت چندسال از شیوع کرونا، این بیماری همچنان عوارض بسیار منفی و نامطلوبی را به دنبال داشته که از جمله آن می توان به مشکلات ایجاد شده در حوزه آموزش اشاره کرد.

از ابتدای شیوع کرونا شاهد غیر حضوری شدن مدارس و ارائه آموزش ها در بستر فضای مجازی بودیم که تاکنون پیامدهای ناگوار آن نظیر افت تحصیلی دانش آموزان، کم تحرکی و چاقی، اعتیاد به فضای مجازی، ناتوانی برخی از والدین در ارائه آموزش صحیح به فرزندانشان و… به قوت خود باقی است.

با روی کار آمدن دولت جدید و اهتمام جدی آن به انجام واکسیناسیون عمومی به ویژه برای کودکان بالای پنج سال موضوع ارائه آموزش های حضوری جدی تر شد تا جایی که اکنون شاهد برچیده شدن بساط آموزش های مجازی هستیم و البته در همین ایام کوتاه نیز دستاوردهای مثبتی به دنبال داشته است. 

بازگشایی مدارس، سبب شادی و تحرک دانش آموزان شد

زهرا رضایی اظهار داشت: به دنبال بازگشایی مدارس شاهد سرور، خوشحالی و تحرک دانش آموزان هستیم در حالی که پیش از این کودکان گوشه گیر و منفعل شده بودند.

وی افزود: خوشبختانه امکان انجام واکسیناسیون برای کودکان پنج سال به بالا در کنار حضوری شدن آموزش‌ها تا حدودی سبب کاهش نگرانی خانواده ها شده است‌.

این آموزگار مقطع ابتدایی تصریح کرد: اگرچه در دوران شیوع کرونا ناچار به استفاده از آموزش‌های مجازی بودیم اما این شیوه مشکلات جدی از جمله افت تحصیلی، عدم امکان برقراری ارتباط موثر آموزشی، کم تحرکی و چاقی دانش آموزان، تدریس با شیوه های متفاوت و در نتیجه سردرگمی دانش آموزان را در پی داشت.

رضایی خاطرنشان کرد: پس از تعطیلات نوروز دانش آموزان رفته رفته از کرختی و انزوا خارج شده اند و هر روز شاهد افزایش شور و نشاط در میان آنها هستیم. 

آموزش آنلاین خشونت علیه کودکان را بیشتر کرد

مریم رجبی ، اظهار داشت: آموزش آنلاین یکی از بحث‌ های جدیدی بود که زیرساخت‌ های آن سال‌ ها پیش فراهم شد اما تا آمدن بیماری کرونا، هیچ‌کس به طور جدی به آن فکر نمی‌ کردو البته آسیب‌ ها و مشکلاتی را به همراه داشت.

وی افزود: حداقل در کشور ایران نرم‌افزارهای لازم را در حوزه آموزش آنلاین تدارک ندیده بودند و به همین دلیل مردم، اولیای آموزش و پرورش، مسئولان و حتی کودکان غافلگیر شدند و نتوانستند خود را با آن تطبیق دهند.

مسئول دفترمشاوره معاونت پیشگیری اداره بهزیستی استان کرمانشاه گفت: نداشتن گوشی و تبلت که لازمه‌ آموزش آنلاین است، اولین مشکل سخت‌افزاری بود که در بسیاری موارد حل نشد و هزاران دانش‌آموز در سطح کشور از تحصیل بازماندند، اما مهم‌تر از آن، آسیب های آموزش آنلاین برای کودکان و خانواده‌ها بود.

رجبی با بیان اینکه هنگام شیوع ویروس کرونا، نقش والدین در ارائه آموزش های مجازی حائز اهمیت بود، تصریح کرد:  با وجود توسعه امر تدریس و افزایش نسبی کیفیت امر یادگیری، هنوز هم نقش والدین در تثبیت آموخته های فرزندانشان غیر قابل انکار است.

وی با اشاره به مشکلات آموزش های مجازی افزود: به دلیل عدم آمادگی و آگاهی، با شیوع کرونا امر آموزش در کشور های مختلف از نوع متداول حضوری به غیر حضوری و به اصطلاح مجازی تغییر کرد.

مسئول دفترمشاوره معاونت پیشگیری اداره بهزیستی استان کرمانشاه پیامد های این تغییر ناگهانی را افت شدید یادگیری و انگیزه تحصیلی، عدم دسترسی همه خانواده ها به امکانات آموزش مجازی، عدم آشنایی دانش آموزان و معلمان با آموزش مجازی، عدم برقراری ارتباط مستقیم بین معلمین و دانش آموزان و بین خود دانش آموزان، فشار شدید و اصلی بر خانواده ها اعلام کرد.

رجبی تصریح کرد: در آموزش‌های حضوری نقش معلم، مهم و تعیین کننده و یک نقش محوری است که سایر عوامل موثر را در یادگیری تحت کنترل خود دارد ولی در آموزش‌های مجازی و برخط نقش سایر عوامل از جمله والدین و خانواده‌ها پر رنگ تر شده است.

وی با بیان اینکه در آموزش های آنلاین، برنامه ریزی آکادمیک بهم می‌خورد و معمولا دانش‌آموزان ساعات مشخصی برای انجام تکالیف ندارند، عنوان کرد: آموزش‌های مجازی فرصت خوبی برای دانش‌آموزان فعال، خود کنترل و خود خوان بود که از همه ظرفیت ها و امکانات برای یادگیری بهتر استفاده کنند.

رجبی گفت: اکثر دانش‌آموزان برای یادگیری آموزش‌های مجازی به راهنمایی، نظارت، کنترل و تشویق بیشتر نیاز دارند.

وی افزود: در کلاس‌های حضوری مدارس همراه داشتن گوشی موبایل و تبلت ممنوع است ولی در آموزش‌های مجازی یک ابزار لازم و ضروری است، این امر تعارض آشکاری است که باید پاسخی روشن از سوی مسئولین برای آن در نظر گرفته شود.

رجبی گفت: آسیب پذیر بودن دانش‌آموزان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که هم آموزش و پرورش و هم خانواده‌ها باید به آن توجه بیشتری کنند و تمهیدات و تدابیر لازم را بیندیشند و آموزش‌های لازم در این زمینه برای دانش‌آموزان و اولیاء از سوی نهادهای فرهنگی در نظر گرفته شود.

سلمان محمدی نیزاظهار داشت: طبق دستور مقام عالی وزارت آموزش و پرورش همه فعالیت های آموزشی مدارس تا پایان اردیبهشت ماه استمرار دارد و آزمون های پایانی مقاطع مختلف تحصیلی نیز در خرداد ماه برگزار می شود.

وی افزود: قبلا آزمون های پایانی مقطع ابتدایی در اردیبهشت برگزار می شد اما امسال در این مقطع نیز آموزش ها با رعایت پروتکل های بهداشتی و تحت نظارت اولیای مدارس به صورت حضوری تا پایان ماه آینده ادامه دارد.

محمدی با بیان اینکه آزمون دانش آموزان ابتدایی به صورت کیفی خواهد بود، تصریح کرد: همانند سال‌های قبل امتحانات نهایی پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار می‌ شود.

وی با بیان اینکه اولویت با ارائه آموزش به صورت حضوری است، عنوان کرد: آموزش های مجازی تعطیل شده و هیچ معلمی حق تدریس در فضای مجازی را ندارد و از برنامه شاد تنها به عنوان یک پیام رسان آموزش و پرورش برای انجام هماهنگی ها استفاده می شود.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: حضوری شدن مدارس اتفاق خوبی بود که از چهاردهم فروردین شاهد آن بودیم و به دنبال آن روح جدیدی در کالبد جامعه دمیده شد.

بازگشایی مدارس و ارائه آموزش ها به صورت حضوری در مدت اخیر پیامدهای مثبتی داشته که قطعا بدون فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم توسط دولت و انجام واکسیناسیون گسترده در کنار همکاری مطلوب اولیای خانه و مدرسه میسر نبود.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.