سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Thursday, 19 September , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ - 16 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1368
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۴۷ |
یک کارشناس:

کشاورزی کرمانشاه سنتی است

یک کارشناس کشاورزی گفت: باید از کشاورزی سنتی فاصله گرفته و به سمت کشاورزی دانش‌بنیان برویم.
کشاورزی کرمانشاه سنتی است

 یک کارشناس کشاورزی گفت: باید از کشاورزی سنتی فاصله گرفته و به سمت کشاورزی دانش‌بنیان برویم.

به گزارش کرمانشاه امروز؛ امیر یاوری ، با انتقاد از سنتی بودن کشاورزی استان کرمانشاه، گفت: این استان علی رغم برخورداری از منابع آب و خاک خوب و آمار بالای فارغ التحصیلان کشاورزی، در حوزه کشاورزی عقب افتادگی‌های زیادی دارد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که در بخش های مختلف کشاورزی استان زیرساختها فراهم نشده و زنجیره ارزش در هیچ کدام از زیربخش‌های زراعت، باغبانی،  امور دام و شیلات در استان تعریف نشده است.

وی یکی از مهمترین چالش های پیش روی بخش کشاورزی را عدم استفاده از ظرفیت های علمی برای مدرن کردن کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: وقتی از ظرفیت‌های علمی شامل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی استان استفاده نمی‌کنیم، طبیعی است کشاورزی استان سنتی مانده و مدرن نمی‌شود.

یاوری ادامه داد: استان کرمانشاه حدود ۹۰۰۰ فارغ التحصیل بخش کشاورزی دارد که باید از این ظرفیت مهم در جهت علمی کردن کشاورزی و به روز کردن کشاورزان استان استفاده شود.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به آمار بالای مهاجرت روستاییان در استان کرمانشاه، گفت: کمتر از ۲۵ درصد جمعیت دو میلیون نفری استان کرمانشاه در روستاها ساکن هستند که دلیل مهاجرت بالای مردم استان کرمانشاه توسعه نیافتگی بخش کشاورزی و روستاهای این استان است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان کرمانشاه در شهر کرمانشاه زندگی می‌کنند، گفت: آمار حاشیه نشینی در استان خیلی بالا بوده و اینها همان روستاییانی هستند که به دلیل توسعه نیافتگی بخش کشاورزی راهی شهر شده و بخاطر نداشتن تمکن مالی در حاشیه شهرها ساکن شده اند.

یاوری در ادامه با اشاره به بی انگیزگی کشاورزان استان در امر تولید، گفت: وقتی مثلا کشاورزان گوجه کار استان به دلیل بی توجهی به بخش تولید در فصل برداشت محصول ناچار می‌شوند حاصل دسترنج خود را با قیمتی پایین تر از هزینه‌های تولید همان محصول بفروشند، معلوم است دیگر رغبتی به تولید ندارند.

یاوری اشاره ای هم به رواج پدیده کشاورزان مهاجر در سالهای اخیر در استان داشت گفت: در اثر بی تدبیری مسئولین بخش کشاورزی استان امروز پدیده کشاورزان مهاجر را در استان داریم که این کشاورزان هم چون دلشان به حال استان و سرمایه‌های آن نمی‌سوزد، تاحد توان خود و خارج از همه چارچوب ها و فقط برای رسیدن به سود بیشتر به اراضی استان سم و کود اضافه می کنند و نتیجه استفاده زیاد از سم و کود هم به لم یزرع شدن مزارع منجر خواهد شد.

یاوری خاطرنشان کرد: در اثر کشت غیراصولی محصولات کشاورزی بافت خاک تخریب شده و اراضی نه فقط قابلیت کشاورزی نداشته، بلکه با کوچکترین وزش باد تبدیل به ریزگرد می شوند.

این کارشناس کشاورزی سپس با اشاره به پایین بودن راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی استان، گفت: در کنار اینکه راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی استان خیلی پایین است، عملکرد مزارع هم خیلی پایین است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه در حوزه جذب سرمایه گذاران بخش کشاورزی با مشکلات جدی مواجه است، گفت: سرمایه گذاران بخش کشاورزی از دست بروکراسی شدید اداری در مجموعه جهادکشاورزی استان فراری هستند.

یاوری باب یان اینکه در چنین وضعیتی سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند اصلا در این استان سرمایه گذاری نکنند، تاکید کرد: میزان سرمایه گذاری دولتی در بخش کشاورزی استان محدود است و در چنین شرایطی چاره ‌ای جز این نداریم که مسیر را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان باز کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کشاورزی کرمانشاه برای مدرن شدن نیاز به برنامه ریزی دارد، تصریح کرد: متولیان بخش کشاورزی استان باید با ارائه یک برنامه کاربردی برای توسعه بخش کشاورزی استان زمینه های گذر از کشاورزی سنتی و توسعه کشاورزی دانش‌بنیان را در استان فراهم کنند.

یاوری با اشاره به هم مرز بودن استان کرمانشاه با کشور عراق و امکان صدور محصولات کشاورزی تولیدی استان به این کشور، ادامه داد: با تکیه بر این ظرفیت مهم می توان بخش کشاورزی استان و فعالان این بخش را تقویت کرد.

یاوری افزود: توسعه صادرات بخش کشاورزی در استان علاوه بر اینکه درآمد کشاورزان را بالا می‌برد می تواند در انگیزه دهی به کشاورزان برای تولید تاثیرگذار بوده و از طرفی برای کشور هم ارزآوری به همراه داشته باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.