سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Monday, 16 September , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 13 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1371
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۵۸ |

بهاری که به جای “باران” با “خاک” سپری شد

به همان اندازه که بارش‌های بهار امسال کمتر شد، تعداد روزهای غبارآلود بالا رفت و به جای اینکه باران رحمت از آسمان ببارد، خاک عراق و عربستان و سوریه بر سرمان بارید.
بهاری که به جای “باران” با “خاک” سپری شد

به گزارش کرمانشاه امروز؛ قدیمی‌های کرمانشاه به فصل بهار، “بهاره شیته” می‌گفتند، یعنی بهاری که مدام با باران‌های تند و سیل آسا همراه بود و بعد هم آسمان صاف می‌شد.

اصلا فصل بهار به بارش‌های تند و سیل‌آسا معروف است و همین چند سال قبل بود که بارندگی‌های فصل بهار در تمام ایران سیلاب‌هایی به جا گذاشت، اما بهار امسال در خیلی از شهرهای ایران و کرمانشاه یکجور دیگر گذشت، بدون باران و پُر از خاک.

امسال خبری از سرسبزی فصل بهار نبود، درختان فرصت اینکه آب بخورند و سبز شوند پیدا نکردند و در عوض مدام برگ هایشان با ذرات گرد و غبار خفه شد.

مردم هم به جای اینکه بهار را با خوشی و در دل سرسبزی دشت و طبیعت بگذارند، مدام از بیم گرد و غبار با پنجره‌های بسته به خانه‌هایشان پناه بردند.

به همان اندازه که بارش‌های بهار امسال کمتر شد، تعداد روزهای غبارآلود بالا رفت و به جای اینکه باران رحمت از آسمان ببارد، خاک عراق و عربستان و سوریه بر سرمان بارید.

سال ۱۴۰۱ از همان روزهای اول با خاک شروع شد، آنقدر زیاد که استان‌های مرزی ایران نزدیک به نیمی از سال را با گرد و خاک گذراندند و هر روز شهرهای زیادی در وضعیت هشدار، بحران و اضطرار قرار داشتند.

در استان کرمانشاه در حالیکه کمتر از ۹۰ روز از آغاز سال گذشته بنا به گفته مسئولین استان ۴۰ روز غیراستاندارد داشتیم، این آماری است که معاون محیط انسانی محیط زیست استان کرمانشاه چند روز قبل اعلام کرد.

فرحنار اقبالی کلهر با اشاره به افزایش روزهای غبارآلود استان کرمانشاه در سال جاری، گفت: در شرایطی که سال گذشته در مجموع ۲۲ روز در شرایط غیراستاندارد قرار داشتیم، اما امسال و بر اساس شاخص ۲۴ ساعته تاکنون ۴۰ روز با هوای غیراستاندارد را در استان پشت سر گذاشته ایم.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۲ روز شرایط هشدار، یک روز اضطرار و ۱۷ روز بحران را داشتیم.

معاون محیط انسانی محیط زیست استان کرمانشاه دلیل اصلی افزایش روزهای غبارآلود در سال جاری را خشکسالی و کاهش بارندگی دانست و یادآور شد: ارتباط معکوسی بین میزان گرد و غبار و میزان بارندگی وجود دارد و هرچقدر بارندگی کمتر باشد، ریزگردها بیشتر است.

به عقیده اکثر کارشناسان عامل اصلی این میزان خیزش گرد و غبار در کنار چشمه‌های ریزگردی که در کشورهای همسایه داریم، خشکسالی‌های چند وقت اخیر هم هست، زیرا هرچقدر بارندگی بیشتر باشد تراکم پوشش گیاهی بیشتر شده و کمتر امکان برخاستن توده‌های گرد و غبار وجود دارد.

در کرمانشاه تقریبا از نیمه‌های اردیبهشت به بعد بارشی نداشتیم و این کم بارشی بهار امسال را باید در کنار کم بارشی سایر ماه‌های سال زراعی جاری خصوصا در پاییز و زمستان قبل قرار داد.

از ابتدای سال زراعی جاری (اول پاییز ۱۴۰۰) چیزی نزدیک به ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی در استان کرمانشاه داشته ایم که اگرچه نسبت به سال گذشته تغییرات چندان زیادی نداشته، اما نسبت به میانگین بلندمدت که باید حدود ۴۵۰ میلی‌متر بارندگی داشته باشیم کاهش ۳۳ درصدی داشته است.

در این بین برخی شهرهای استان از جمله سومار  وضعیت بسیار نامناسبی از نظر کاهش بارش‌ها دارد و با کاهش ۶۲ درصدی به نوعی رکوردار کاهش بارندگی در استان است، بگونه‌ای که در این شهر از ابتدای سال تاکنون کمتر از ۱۰۰ میلی‌تر بارش داشته ایم.

قصرشیرین هم با کاهش ۵۴ درصدی بارش و بارش حدود ۱۸۰ میلی‌متری وضعیت بدی دارد و اتفاقا این شهرستان بیشتر از تمام شهرهای استان از اول امسال روزهای غبارآلود را تجربه کرده است.

این وضعیت کاهش بارش نگرانی از وخیم‌تر شدن روزهای غبارآلود را در آینده بیشتر می‌کند، زیرا با تشدید خشکسالی احتمال ایجاد کانون‌های داخلی ریزگرد هم بیشتر می‌شود و در آن صورت دیگر روزهای آبی را کمتر خواهیم دید.

همین حالا هم پیش بینی کارشناسان این است که تا اوایل پاییز با خاک دست و پنجه نرم کنیم، روزهایی بدون آب و پُر از خاک.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.