سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Thursday, 19 September , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ - 16 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1397
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴ |

واردات گندم پاشنه آشیل بخش کشاورزی است

گندم یکی از محصولات بسیار استراتژیک است که با توجه به ظرفیت های تولید آن در کشوری نظیر ایران امکان دستیابی به خودکفایی در آن وجود دارد و البته شرایط امروزی جهان ضرورت تحقق این امر را چند برابر می کند.
واردات گندم پاشنه آشیل بخش کشاورزی است

به گزارش کرمانشاه امروز؛ علی رغم تأکید رهبر معظم انقلاب بر جدیت دولت‌ها در مسیر خودکفایی گندم،‌ اما همچنان شاهد واردات این محصول استراژیک هستیم. این درحالیست که چالش‌های مسیر گندمکاران همچنان حل نشده که این مسئله خود بر چالش‌های مسیر خودکفایی می‌افزاید.

گندم یکی از محصولات بسیار استراتژیک است که با توجه به ظرفیت های تولید آن در کشوری نظیر ایران امکان دستیابی به خودکفایی در آن وجود دارد و البته شرایط امروزی جهان ضرورت تحقق این امر را چند برابر می کند.

ضرورت رسیدن به خودکفایی در تولید گندم همواره توسط مقام معظم رهبری تذکر داده شده که البته یکی از پیش نیازهای آن توجه جدی به گندمکاران و پرداخت مطالبات آنها توسط دولت است که خوشبختانه نمایندگان مجلس نیز در سال گذشته موفق به نرخ گذاری واقعی این محصول استراتژیک و تصویب آن شدند که در نوع خود اقدامی تحسین برانگیز بوده است.

 

توجه به تاکیدات رهبر انقلاب بر خودکفایی گندم یک ضرورت است/دولت سریعتر مطالبات گندم کاران را بپردازد

رحمت الله نوروزی اظهار داشت: یکی از اقدامات خوب انجام شده در مجلس یازدهم قیمت گذاری واقعی گندم در شورای قیمت گذاری بود و البته در بودجه ۱۴۰۱ هم قیمت واقعی گندم با نرخ ۹ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شد.

وی افزود: سپس دولت در شورای قیمت گذاری، نرخ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان را برای گندم درنظر گرفت که با لحاظ یک هزار تومان تشویقی در نهایت قیمت گندم با ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به تصویب رسید.

نوروزی خاطرنشان کرد: امسال میزان خرید تضمینی گندم افزایش داشته و بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، روال خوبی هم داشته است.

وی عنوان کرد: علاوه بر درنظر گرفتن ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، ۷۱ هزار میلیارد تومان نیز در بودجه سال جاری برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران پیش‌بینی شده که امیدواریم دولت هرچه سریعتر از محل منابع مذکور، نسبت به پرداخت مطالبات گندم کاران اقدام کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید با توجه به نگاه رئیس جمهور و دیدگاه رهبر انقلاب درباره کشاورزان، به سرعت مطالبات گندم کاران را بپردازد.

نوروزی تصریح کرد: جنگ اوکراین و روسیه نشان داد، تاکیدی که مقام معظم رهبری از زمان دولت هشتم بر روی خودکفایی گندم داشتند، اکنون یک ضرورت جدی است زیرا ۳۰ درصد گندم مورد نیاز ما در کشور و ۷۰ درصد گندم مورد نیاز دنیا توسط  کشورهای اوکراین و روسیه تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تولید گندم باید روی پای خود بایستیم، افزود: بنیان گذار کبیر انقلاب فرمودند ما می توانیم و رهبر انقلاب هم بارها بر خودکفایی گندم تاکید کردند، پس باید این مهم به طور جدی مدنظر قرار گیرد.

 

پرداخت ۱۳۴۶ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران کرمانشاهی/ مابقی مطالبات به زودی پرداخت می شود

ماشاالله اویسی نیز اظهار داشت: تا روز گذشته ۴۳۴ هزار و ۵۶۳ تن گندم به صورت تضمینی و ۵۷ هزار و ۷۳۷ تن به صورت توافقی از طریق کارخانه جات ماکارونی در استان کرمانشاه خریداری شده است‌.

وی مجموع خرید گندم از ابتدای سال را ۴۹۲ هزار و ۳۰۰ تن در سطح استان کرمانشاه اعلام کرد.

ارویسی تصریح کرد: نرخ خرید هر کیلو گندم به صورت تضمینی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که یک هزار تومان هم جایزه افرادی است که گندم را به مراکز دولتی خرید تضمینی گندم نظیر سیلوهای بخش خصوصی و دولتی و مباشرین تعاون روستایی تحویل دهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه گفت: خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

اویسی خاطر نشان کرد: تاکنون یک هزار و ۳۴۶ میلیارد و ۷۷۹ میلیون تومان از مطالبات گندم کاران استان کرمانشاه پرداخت شده که بر مبنای آن کشاورزانی که لیست شان تا یازدهم تیر ماه به بانک کشاورزی تحویل شده، همه مطالبات خود را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات گندم‌کاران موضوعی کشوری و بر عهده دولت است، افزود: به زودی شاهد پرداخت مابقی مطالبات گندمکاران خواهیم بود.

در حال حاضر اگرچه شاهد پرداخت مطالبات گندم‌کاران هستیم انتظار می رود این موضوع با سرعت بیشتری در دستور کار دولت قرار گیرد تا مشوقی برای افزایش سطح زیر کشت گندم توسط کشاورزان باشد‌.

 

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.