سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Monday, 16 September , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 13 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1470
  پرینت تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱ |

کلانشهر کرمانشاه در محاصره هزاران تن پسماند ساختمانی

کرمانشاه در محاصره چندین هزار تن نخاله ساختمانی است و نخاله‌ها در نقاط مختلفی از حاشیه شهر دپو می‌شود که پیامدهای محیط زیستی و بهداشتی فراوانی به همراه دارد.
کلانشهر کرمانشاه در محاصره هزاران تن پسماند ساختمانی

به گزارش کرمانشاه امروز؛ تدوین برنامه مدیریت و ساماندهی نخاله‌ها و پسماندهای ساختمانی بر عهده شهرداری هاست و سازمان حفاظت محیط زیست هم به عنوان ناظر است. حدود ۱۰ سال است که موضوع سایت دفن زباله‌های ساختمانی در کرمانشاه مطرح شده است.

هر چند کرمانشاه اولین شهر در کشور بود که صاحب تجهیزات و سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی شد. ماشین آلاتی که با هزینه زیاد از خارج کشور وارد شد، اما در نهایت برای مدت کوتاهی فعالیت داشت و پس از آن به دلیل مشکلات متعدد از فعالیت باز ماند و اکنون کرمانشاه در محاصره چندین هزار تن نخاله ساختمانی است و نخاله‌ها در نقاط مختلفی از حاشیه شهر دپو می‌شود که پیامدهای محیط زیستی و بهداشتی فراوانی به همراه دارد.

برخی افراد نخاله های ساختمانی را داخل معابر و زمین های خالی سطح شهر می ریزند

آقای سلطانی یکی از اهالی شهرک ظفر اظهار داشت: برخی از شهروندان که نسبت به انجام تعمیرات غیرمجاز اقدام کرده اند نخاله های ساختمانی را داخل معابر و زمین های خالی سطح شهر می ریزند.

وی تعیین تکلیف محلی برای ایجاد سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی کرمانشاه را ضروری دانست، گفت: باید شهرداری به ساخت و سازهای فاقد مجوز تذکر دهند و با متخلفان هم برخورد کند.

سلطانی با اشاره به وجود حجم قابل توجهی از نخاله‌های ساختمانی در این انتهای این شهرک و نزدیک به مسکن مهرهای دانش گفت: قرار بود این نخاله‌ها با همکاری شرکت بازیافت کرمانشاه مدیریت شود، اما عملا اتفاق نیفتاد و اینجا دپو شده است.

 کرمانشاه فاقد سایت اصولی برای نخاله های ساختمانی است

صلاح الدین محمودی اظهار داشت: بر اساس قانون مدیریت پسماند مدیریت نخاله های شهری بر عهده شهرداری است.

رئیس اداره مدیریت زیست محیطی و پسماند حفاظت محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه اکنون حدود ۱۰۰ هزار تن پسماند ساختمانی در کرمانشاه وجود دارد، افزود: این شهر فاقد سایت اصولی برای دفع نخاله های ساختمانی است.

وی با بیان اینکه نخاله های ساختمانی علاوه بر آلودگی های محیط زیستی چهره زشتی را نیز برای شهر ایجاد می کنند، گفت: طبق مصوبه کارگروه مدیریت پسماند یک ماه برای تعیین تکلیف پسماندهای عمرانی به شهرداری کرمانشاه زمان داده شده تا موضوع را حل کند.

محمودی با تاکید بر اینکه شهروندان برای اخذ پروانه ساخت و ساز اقدام کنند، خاطرنشان کرد: شهروندانی که به صورت قانونی در حال ساخت و ساز هستند نخاله های ساختمانی خود را به سایت بازیافت واقع در ضلع جنوب شرق شهر کرمانشاه منتقل کنند.

وی گفت: بجز ضلع جنوب شرق شهر کرمانشاه، ۲ نقطه در محدوده سراب نیلوفر برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

این مسئول از پیگیری‌های مکرر محیط زیست استان برای حل مشکل نخاله‌های ساختمانی شهر کرمانشاه یاد کرد و تصریح کرد: اما اراده ایی از سوی شهرداری برای رفع مشکل وجود ندارد.

گفتنی است طی چندین تماس با آقای نامداری مدیر نظارت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه، ایشان پاسخگو نبودند. اکنون مدت‌هاست خبری از بازیافت نخاله در کرمانشاه نیست و نخاله‌ها در نقاط مختلفی از حاشیه شهرکها دپو می‌شود.

تخلیه و تجمع نخاله‌های ساختمانی در ورودی های شهر چشم انداز نامناسبی را بوجود می آورد. برای داشتن شهری تمیز و سالم، لازم است که افراد با حقوق شهروندی آشنا بوده و نسبت به انجام وظایف و رعایت قوانین خود را مسئول بدانند و شهرداری ها نیز موظف به ایجاد سایت بازیافت نخاله ها هستند تا از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری شود.

لازم به ذکر است طبق قانون تخلیه نخاله های عمرانی در مکانهای غیرمجاز مشمول ماده ١۶ و ١٩ و ٢٠ قانون مدیریت پسماند شده و مطابق ماده ۲۰ قانون مدیریت پسماند علاوه بر جریمه نقدی خودروها به مدت یک تا ده هفته توقیف خواهند شد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.