سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Monday, 16 September , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 13 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1475
  پرینت تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷ |

پای لنگ نوسازی بر بافت فرسوده کلانشهر کرمانشاه

معضل بافت‌های فرسوده در اکثر شهرهای کشور دیده می‌شود و در كلانشهری چون كرمانشاه، با گذشت سالیان متمادی از زمان جنگ و تخریب بخش عمده ای از زیرساخت های آن، هنوز هم شاهد آن هستیم.
پای لنگ نوسازی بر بافت فرسوده کلانشهر کرمانشاه

به گزارش کرمانشاه امروز؛ یکی از جلوه‌های عینی و ملموس هویت تاریخی هر شهری بافت‌ها و سکونتگاههای سنتی و کهن آن است که اما در اثر گذشت زمان، چنین بافت‌هایی که حکم شناسنامه‌ی شهر را دارند، دچار فرسایش فیزیکی و در نهایت فرسوده می‌شوند.

بافت‌های فرسوده به محدوده‌هایی از شهرها اطلاق می‌شوند که از نظر سطح خدمات، کیفیت زندگی‌، وضعیت رونق اقتصادی‌، شرایط بهداشتی و محیط زیستی و دوام پایداری کالبدی از متوسط شهر اصلی‌ پایین‌تر هستند‌.

معضل بافت‌های فرسوده در اکثر شهرهای کشور دیده می‌شود و در کلانشهری چون کرمانشاه، با گذشت سالیان متمادی از زمان جنگ و تخریب بخش عمده ای از زیرساخت های آن، هنوز هم شاهد وجود ۱۱ درصد از کل مساحت شهر در قالب بافت فرسوده شهری هستیم.

کرمانشاه بیش از ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد/ ۱۴ محله در ا‌ولویت بازسازی

بهزاد مسعودی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲۲۸ هکتار بافت فرسوده شهری در کرمانشاه وجود دارد.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه برخی از این بافت ها، بافت تاریخی، برخی بافت روستایی و برخی بافت حاشیه ای است، خاطرنشان کرد: لذا برحسب نوع آن دستگاه های متولی در زمینه احیا و بازسازی آنها هم متفاوت هستند.

وی گفت: کرمانشاه دارای ۳۶ محله بافت فرسوده می باشد که ۱۴ محله آن در اولویت نوسازی است.

مسعودی با اشاره به اینکه بافت های فرسوده خصوصا در کلانشهرها، به دلایل مختلف زمینه برای انواع مشکلات و آسیب های اجتماعی را فراهم می آورد، گفت: نیاز است که نقشه راهی در این زمینه تهیه شده و نقش هر دستگاه از جمله راه و شهرسازی، استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی در آن مشخص شده و طبق زمانبندی خاصی احیای این بافت ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هر طرح و برنامه ای در این زمینه تنها با مشارکت ساکنان و مالکان آن موثر خواهد بود، افزود: احیا این بافتها همت همگانی می خواهد و مردم می تواند از تسهیلات بانک مسکن استفاده کنند.

مسعودی تصریح کرد: بافتهای فرسوده در زمان وقوع بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل پرخطر هستند و در همین راستا ضروری که خود ساکنان این مناطق متوجه این مسئله بوده و در طرح های بازسازی و احیا مشارکت جدی داشته باشند.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه گفت: به منظور احیا و بازسازی در شهرداری کرمانشاه تا ۱۸۰ درصد تراکم رایگان انجام می شود همچنین امتیازات و ضوابطی هم در تهیه نقشه ها داریم و دستگاه های خدمات رسان هم تخفیفاتی دارند.

بافت های فرسوده و مناطق حاشیه‌ نشین کانون‌های مناسبی برای بروز انواع آسیب‌های اجتماعی هستند

رویا فرامرزی اظهار داشت: در هر جامعه شهری حضور و نمود آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، کودکان کار و خشونت یکی از واقعیت‌های اجتماعی است و هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان به‌ دور از این‌گونه آسیب‌های اجتماعی متصور شد.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی به نابسامانی اجتماعی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و افزود: بافت‌های فرسوده امروز علاوه بر مشکلات و مسائل زیست‌محیطی با کمبود امکانات، عقب‌ماندگی‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی بسیار دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بافت های فرسوده، مناطق حاشیه‌ نشین و شهرکها در اطراف شهرها، کانون‌های مناسبی برای بروز انواع آسیب‌های اجتماعی هستند، گفت: سکونت افراد فاقد شناسنامه در این بافتها و رواج آسیب‌هایی از جنس اعتیاد، فحشا، طلاق و.. در این مناطق به‌وضوح دیده می‌شود.

فرامرزی گفت: وجود خانه های متروکه گاهاً به دلیل مشکلات حقوقی وراث، نبود نظارت کافی، کوچه های تنگ و باریک و مکان های بلا استفاده بسیار در بافت های فرسوده زمینه های بروز جرم را در این مناطق افزایش می دهند که نه تنها رغبتی برای سکونت در این بافت ها حاصل نمی شود بلکه نوعی نگرانی در خصوص عدم وجود امنیت برای دیگر ساکنین این بافت ها نیز ایجاد می شود.

بافت‌های فرسوده در کشور حکم دمل چرکینی را دارند که دیر توجه کردن به درمان آنها عواقب خوبی را برای کشور رقم نخواهد زد.

توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده یک الزام است، همواره مسائل و مشکلات مالی به عنوان چالش‌های اساسی این بخش مطرح می‌شود، اما واقعیت این است که در برخی مناطق معضلات حقوقی و مالکیت مانع اصلی پیش رو در پیشبرد اهداف تعریف شده است.

بنابراین علاوه بر اینکه باید مشوق های لازم از سوی دولت به ساکنان داده شود، نهادینه‌سازی مشارکت و حضور مردم در فرایند مدیریت شهرها، رمز اصلی موفقیت طرح‌های توسعه شهری و از عوامل کلیدی ارزیابی عملکرد نظام مدیریتی شهری است که می‌تواند منجر‌ به توسعه پایدار شهری شود.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.