امروز : یکشنبه, ۱۱ آذر , ۱۴۰۳ - 30 جماد أول 1446
مهارتآموزی شاهکلید گذر از معضل بیکاری/ در طمع اخذ مدرک نباشید!
به گزارش کرمانشاه امروز؛ توجه به جایگاه رشتههای فنی و حرفهای می تواند مسیر بهتری را برای ایجاد اشتغال فراهم کند.
یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش آماده سازی افراد برای انتخاب شغل است که نیاز به نیروی کار ماهر در آینده، تعامل بین بخش آموزشی و اقتصادی استان را ضروری می سازد چرا که دانش آموزان نیاز دارند با مفاهیمی همچون کارآفرینی، خود اشتغالی و اشتغال مولد آشنا شوند تا در آینده شغل شان را با آگاهی و اعتماد بیشتری انتخاب کنند.
نیروی کار را بر اساس نیاز جامعه تربیت کنیم
کیوان کاشفی اظهار داشت: آمار سالهای گذشته نشان می دهد دانش آموزان کرمانشاهی از رشته های نظری و علوم تجربی بیشتر استقبال می کنند در حالی که نیاز بازار کار استان رشته های فنی و مهارتی است.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری به تقویت فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی افزود: برابر با تفاهم نامه منعقد شده اتاق بازرگانی با آموزش و پرورش استان دانش آموزان مقطع متوسطه که در مرحله تعیین رشته قرار دارند مورد هدف این طرح هستند.
وی گفت: اگر میخواهیم دانش آموزان کارآفرینی داشته باشیم و از طرفی نیروی کار را بر اساس نیاز جامعه تربیت کنیم باید به سمت رشته های فنی مهندسی برویم.
کاشفی خاطرنشان کرد: مطالعات و بررسی صورت گرفته از مرکز مطالعات و پژوهش اتاق بازرگانی نشان داد که باید سطح مخاطبین با اولویت از دانش آموزان شروع شود که هر چه بیشتر با فضای کسب و کار و واحدهای تولیدی آشنا شوند و تجارت، صادرات و واردات را بشناسند و انگیزه شان بیشتر شود.
وی با بیان اینکه استقبال از رشته های فنی و صنایع در آینده از اهداف طرح مشترک آموزش و پرورش و اتاق بازرگانی است، خاطرنشان کرد: این دوره سه ماهه است و در هر دوره ۴۰ تا ۶۰ دانش آموز مقطع متوسطه از کارگاههای صنعتی و مرزهای استان بازدید می کنند و با اصول تجارت آشنا میشوند و در نهایت با نظرسنجی بازخورد این طرح سنجیده خواهد شد.
بیش از آنکه به مهارت توجه شود به مدرک و نوع آن توجه میشود
کریم فاضلی مشاور تحصیلی یکی از مدارس کرمانشاه اظهار داشت: در موضوع انتخاب رشته تحصیلی باید شناخت دانش آموزان و والدین را نسبت به بستر فرهنگی و اجتماعی هدایت تحصیلی ارتقا داد تا فرآیند انتخاب رشته در شکل نظام مند هدایت شود.
این مشاور تحصیلی گفت: چالش اصلی در هدایت تحصیلی در این برهه زمانی نگاهی بسیار آرمانگرایانه نسبت به آینده شغلی است.
وی با بیان اینکه جریان اصلی و قوی هدایت تحصیلی از پایه نهم شروع می شود، تصریح کرد: آسیب جدی موجود این است که بیش از آنکه به مهارت دانش آموزان توجه شود به مدرک و نوع آن توجه میشود در حالی که اگر دانش آموزی از مهارت و فن برخوردار باشد در آینده شغل آینده شغلی تصمیم می شود.
فاضلی با اشاره به اینکه موضوع انتخاب رشته تحصیلی را باید در دو بخش فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد، خاطرنشان کرد: در بحث هدایت تحصیلی خانواده ها دچار دو خطای راهبردی می شوند که شامل توجه بیش از حد به نمرات درسی دانش آموزان و بیتوجهی به توانمندی های آنان و در نظر نگرفتن آینده شغلی رشته های تحصیلی می شود.
وی در ادامه اصرار افراد برای تحصیل در رشته های نظری و رشد قارچگونه دانشگاه های غیردولتی و غیرانتفاعی را از جمله علل استقبال کمرنگ دانشجویان از دانشکده های فنی و حرفه ای بیان کرد و گفت: گرایش کورکورانه و افراطی جامعه به سمت رشتههای غیرمهارتی باید تغییر کند و دانشجویان صرفاً طمع اخذ مدرک دانشگاهی را نداشته باشند.
گفتنی است طرح مشترک اتاق بازرگانی و آموزش و پرورش استان زمینه بازدید میدانی از بخش های تولیدی، صنعتی و مرزهای استان را برای دانش آموزان فراهم می کند. متولیان آموزش و پرورش استان امیدوارند در بازدیدهای یک روزه از شهرک ها و واحدهای صنعتی بتوانند دانش آموزان را به انتخاب رشته های فنی و مهارتی تشویق کنند.
نیاز کشور به توسعه پایدار و اشتغال، جایگاه و اهمیت رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش را که از ضروریات آموزش و پرورش است دو چندان می کند و میتواند مسیر بهتری را برای ایجاد اشتغال فراهم کند.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.