سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Friday, 18 October , 2024
امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ - 15 ربيع ثاني 1446
شناسه خبر : 2104
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳ |
چهره ماندگار قلب ایران:

اولین عمل جراحی را در کتابخانه انجام دادم

خیلی هم ناشناس نیست،حداقل برای مردم دیاری که خیلی از آنها جان خود یا عزیزانشان را مرهون تلاش های بی وقفه او می دانند.
اولین عمل جراحی را در کتابخانه انجام دادم

خیلی هم ناشناس نیست،حداقل برای مردم دیاری که خیلی از آنها جان خود یا عزیزانشان را مرهون تلاش های بی وقفه او می دانند.

او همچنین برگزیده انجمن علمی جراحان قلب ایران شد تا من و تو به وجودش افتخار کنیم ، مردی که کودکی اش را تا دوران دبستان در روستای سرماج هرسین سپری کرد، بعدها در خود هرسین،صحنه و کرمانشاه درس خواند و از برگزیدگان دانشکده پزشکی تبریز شد.

“پرفسور معصومعلی معصومی” پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در سال ۵۹ برای طی کردن خدمت سربازی به زادگاهش هرسین بازگشت ،او سالهای ۶۰ تا ۶۵ را به تحصیل جراحی عمومی در دانشگاه تبریز پرداخت و همزمان با قرار گرفتن در دوران جنگ و بحرانی شدن وضعیت در مناطق مرزی چون کرمانشاه در کسوت مدیرعاملی سازمان بهداشت وقت و بعدها ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه خدمت کرد که البته پذیرفتن این مسئولیت شرکت در آزمون فارغ التحصیلی وی را چند ماهی به تاخیر انداخت.

وی پس از اتمام جنگ مسئولیت مهم تری را پذیرفت و تصمیم گرفت با تحصیل در رشته جراحی قلب که به رغم قبولی در آزمون آن را به تاخیر انداخته بود، به شکل دیگری به نجات جان انسانها فکر کند.

او سال ۱۳۷۰ در مرکز قلب شهید رجایی دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شد و ۳ سال بعد با دریافت مدرک فوق تخصص راهی زادگاهش کرمانشاه گردید.

دکتر معصومعلی معصومی که نخستین عمل جراحی قلب را در کتابخانه بیمارستان شهید بهشتی یا همان بیمارستان راه قدیم انجام داده درباره وضعیت آن دوران می گوید: آن روزها امکانات زیادی نداشتیم ،برای همین با تیم جوان و تازه نفسی که حدودا ۵۰ نفر می شدند نخستین اعمال جراحی را در کتابخانه همین بیمارستان راه انداختیم که بعدها آمار آن از ۱۵۰۰ نفر هم گذشت.

وی درحالیکه راه اندازی بیمارستان قلب امام علی (ع) در استان را مدیون و مرهون تلاشها و حمایت های استاندار وقت دکتر شیبانی می داند، اظهار می کند: آن روزها اغلب بیماران قلبی به خارج کشور اعزام می شدند و انتخاب افراد واجد الشرایط بر عهده شورای عالی پزشکی بود، البته یک قانون دیگر هم وجود داشت و آن اینکه اگر بیماری به خارج کشور منتقل نشد هزینه اعزام وی را به بیمارستانی اختصاص دهند که برای درمان او در داخل کشور تلاش کرده، وجود همین قانون و حمایت های دکتر شیبانی که همه ابزارهای جراحی را رایگان در اختیارمان قرار داد موجب شد تا بیمارستان را راه بیندازیم ، کم کم همه بدهی ها را از درآمد مرکز تسویه کردیم و کرمانشاه صاحب یک بیمارستان تخصصی قلب با پرسنلی ورزیده شد.

دکتر معصومی می گوید: پس از راه اندازی بیمارستان امام علی، تخصص داخلی و فوق تخصص جراحی قلب را دریافت کردم و چون عضو هیات ممتحنه برد بودم مجوز آموزش و تربیت نیروهای متخصص به بنده داده شد، در همان دوران ۷ جراح قلب مستقیما تخصص خود را از بیمارستان امام علی  دریافت کردند که درحال حاضر از برترین های جراحی کشورند.

وی پس از دوره دانشیاری استاد تمام شد و درست در همین دوران بیمارستان امام علی را ترک کرد!

او بعدها بخش جراحی قلب بیمارستان بیستون را راه انداخت و خدمت ماندگار دیگری را در کارنامه پزشکی اش ثبت کرد.

این فوق تخصص جراحی قلب در مورد انتخابش به عنوان برگزیده انجمن علمی جراحان قلب ایران می گوید:سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن های علمی جراحی هرسال افردی را از هر یک از انجمن ها برمی گزینند که سالها پیش بنده به عنوان برگزیده انجمن جراحان قلب ایران انتخاب و معرفی شدم.

وی برخورداری از امتیازاتی چون چاپ چندین نسخه کتاب،عضویت در هیات ممتحنه، آموزش دهها جراح قلب در کشور، انتشار ۷۰ مقاله و ۳۰ مقاله ویژه در مجلات معتبر علمی جهان و مواردی ازاین دست را علت انتخاب خود برشمرد.

دکتر معصومی در ادامه می گوید: تا امروز چیزی حدود ۲۰هزارجراحی انجام داده ام و تا زمانیکه خداوند در من توان خدمت به مردم را قرار داده باشد این کار را ادامه خواهم داد.

خاطره خوب وی بسیار جالب است،نجات دادن جان جوانی که قرار بود پای خمپاره خورده اش  در دوران جنگ قطع شود وبعدها دیدار شگفت انگیز وی در یکی از بیمارستانهای تهران.

پرفسور معصومی در پاسخ این سوال که آیا همچنان در کرمانشاه خواهید ماند یا نه می گوید: من به مردم این دیارمدیونم، معلم ها و آدمهایی که تک تکشان از رگ و ریشه من هستند و فکر می کنم بی انصافی است که کرمانشاه را جابگذارم.

او یادآور می شود: جوانتر که بودم دیدن افرادی که برای پیوند رگ قلب به کشورهای خارجی سفر می کردند آزارم می داد و دوست داشتم زودتر کاری برای مردم محروم و جنگ زده کرمانشاه انجام دهم.

وی همچنین درباره شیوع بیماریهای قلبی در استان و پایین آمدن سن ابتلا هشدار داده و تصریح می کند:اکیدا به مردم توصیه می کنم تغذیه مناسب داشته باشند، ورزش کنند و دخانیات بویژه سیگار را کنار بگذارند.

معصومی خطلب به همشهری ها می گوید: فکر نکنید خوردن روغن خوب یا روغن کرمانشاهی هیچ مشکل یا ضرری ندارد، مسلما زیاده روی در مصرف روغن بسیار خطرناک است، مخصوصا اگر فرد اهل ورزش نباشد چون تنها با ورزش می توان یک چهارم روغن مصرفی بدن را سوخت کرد.

وی در خاتمه می گوید: امیدوارم روزی شاهد کاهش آمار بیماران قلبی عروقی در کشور ، به خصوص کرمانشاه عزیز باشیم ،هرچند رسیدن به این شرایط منوط به تلاش و دلسوزی مسئولین، آگاهی مردم و دقت عمل خانواده هاست.

نویسنده : لیلا سعدوندی
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.