سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Monday, 8 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳ - 2 محرم 1446
شناسه خبر : 2472
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵ |
اهالی سراب از سروصدای شبانه ی یک مرکز ریمپ و چیپ خودرو در عذابند

جای خالی قانون!

اهالی سراب از سروصدای شبانه یک مرکز ریمپ و چیپ خودرو در عذابند مالک مرکز اما مدعی است هم مجوز دارد و هم قرارد یکساله اش هنوز تمام نشده است.
جای خالی قانون!

به گزارش کرمانشاه امروز؛ آلایندگی صدای یک مرکز ریمپ و چیپ تیونینگ خودرو حوالی خیابان سراب برخی شهروندان ساکن این منطقه را دچار مشکلات اساسی کرده و شرایط را برای فعالیت و کسب و کار آنها مختل کرده است.

ظاهرا چند ماهی است که صاحب یکی از باغهای اطراف سراب، سوله ۲۰۰ متری خود را به عده ای جوان جویای کار اجاره داده و آنها هم با این شرط که کارشان مجوز قانونی دارد و به هیچ وجه برای همسایه ها ایجاد مزاحمت و آلایندگی نخواهند کرد  فعالیت خود را آغاز کرده اند.

بعدها و به گفته برخی ساکنین کار اما به گونه ی دیگری پیش می رود و همین تعداد جوان به جای فعالیت در روز، بیشتر کار خود را به ساعتهای غیر متعارف که گاه تا نیمه های شب هم طول میکشد اختصاص میدهند تا آنجا که  سرو صدای کارشان موجب آزار و اذیت همسایه ها می شود.

اهالی معترض چه کردند و کجاها رفتند!

طبق گفته اهالی، چندین خانواده قدیمی در این منطقه سکونت دارند و کسب و کارشان همانجاست،علاوه بر آن ۲مرکز رسمی پرورش اسب و آموزش سوارکاری کودک و نوجوان، مجتمع خدماتی رفاهی، اقامتگاه بومگردی، باغ رستوران و یک کارخانه  حوالی همین مرکز فعالیت می کنند و لذا سرو صدای دیرهنگام کارکنان این مرکز روال عادی زندگی آنها را مختل کرده است.

یکی از ساکنین این منطقه به کرمانشاه امروز گفت: کسانی که اینجا کار می کنند شب ها مانع استراحت همسایه ها می شوند، چندباری هم بابت صدای سرسام آور موتور و دستگاههایی که دارند به آنها تذکر داده ایم اما گوش شنوایی وجود ندارد، حتی خیلی از شبها جاده دشت بهشت به محل ویراژخودروهایی بدل میشود که از همین مرکز چیپ تیونینگ بیرون می آیند!

وی افزود: چندباری همراه اهالی و ریش سفیدهای محل با آنها گفتگو کردیم و خواستیم تا شرایط کار را تغییر دهند اما آنها با این فرض که مجوز قانونی دارند، بی توجه به اعتراض ها کارشان را ادامه دادند.

یکی دیگر از اهالی که خود را معتضدی معرفی کرد نیز گفت: وقتی دیدیم به اعتراض ها جواب نمی دهند متن استشهادیه ای با امضای ۱۳ نفر از اهالی به پاسگاه سرو نو هلشی در بخش سرفیروز آباد بردیم و آنها قول رسیدگی دادند اما عملا تغییری ایجاد نشد. ناچار چندین بار با سامانه تلفنی ۱۹۷ و ۱۱۰ تماس گرفتیم که نهایتا بازما را به همان پاسگاه ارجاع دادند. یک بار هم به فرمانده انتظامی منطقه مراجعه کردیم و با معاونت مرکز سرهنگ چراغی حرف زدیم، ایشان ما را به پردیس نیروی انتظامی واقع در خیابان دلگشا ارجاع دادند و ما موضوع را با سردار حاجیان در میان گذاشتیم. نهایتا دستور رسیدگی از طریق فرمانداری، فرماندهی انتظامی و پاسگاه منطقه صادر شد و ما باز به همان نقطه اول رسیدیم! یعنی پاسگاه…

به گفته او و دیگر اهالی منطقه مالک این باغ مردی شریف و از اهالی قدیمی سراب است که همه نسبت به ایشان شناخت دارند، اما انتظارشان آن است که اگر راه دارد او با مدیریت تیونینگ سراب فسخ قرارداد کند تا مشکل خود به خود مرتفع شود چون ظاهرا پاسگاه فکری به حال آنها نخواهد کرد.

پیشنهاد مالک: شاید عایق بندی مشکل را حل کند

مالک باغ مذکور اما حرفهای دیگر می زند، او در حالیکه احترام به خواست همسایه ها و عدم مزاحمت برای آنها را اولویت دانست گفت: من قرارداد یکساله با مستاجر بسته ام و نمیتوانم یک طرفه آنرا فسخ کنم!

“شاپور منتظریانی” ادامه داد: من تابع قانونم، روز اول هم  به این جوانها گفتم که کارتان قانونی باشد و برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنید، آنها هم قول دادند و گفتند کارشان چیزی شبیه معاینه فنی خودرو است و خیلی دردسر ندارد.

وی افزود:حالا که اهالی معترض هستند، آنها می توانند برای عایق بندی سوله اقدام کنند تا صدایی بیرون نیاید، من اما توان پرداخت این هزینه را ندارم.

او البته یادآور شد که نزدیکترین محل به مرکز ریمپ و چیپ، باغ رستوران زعفران است که ظاهرا هیچ گله و شکایتی بابت آلودگی صوتی این مرکز ندارد.

هرچند این مسئله دلیل دیگری دارد، چون رستوران مذکور عمدتا درگیر برگزاری مراسم  و جشن های مختلف است آزار کمتری از صدای مرکز ریمپ می بیند و ویراژ دادن ماشین ها مشکلی برای کسب و کارش ایجاد نمی کند.

به هر حال به گفته منتظریانی با آنکه سوله همیشه هم فعال نیست و چندبار در هفته بسته به وجود مشتری کار میکند، اگر مسئولین دستور فسخ قرارداد بدهند قراردادش را با مستاجر فسخ می کند و نمی خواهد همسایه ها درگیر و آزرده خاطر باشند.

قصدم مزاحمت نبوده، کارم قانونی است و مجوز دارم

در تلاش بودیم تا سخنان “محمد مهد ی شکربیگی” مدیر مرکز ریمپ و چیپ سراب را هم در گزارش قید کنیم  او اما حاضر به گفتگوی تلفنی نشد و تنها به این نکته اشاره کرد که کارش مجوز قانونی دارد و چند روز یکبار به درخواست مشتری و با هماهنگی قبلی به سوله مراجعه می کند و این سروصدایی که اهالی ادعا می کنند نامربوط است!

او کار در ساعات انتهایی شب راهم تکذیب کرد و گفت: این کار زمانبندی خواصی ندارد و برای همین من خارج شهر آمدم تا به راحتی و بدون دغدغه کارم را انجام دهم.

خطاب به مسئولین

گرچه امیدواریم امکان گفتگو با این کارآفرین جوان مهیا شود و ما شنونده سخنان او هم باشیم اما اینجا چند نکته مهم و قابل توجه وجود دارد، اینکه کدام ارگان و نهاد دولتی مجوز فعالیت چنین مراکزی را صادر می کند؟ صنعت و معدن؟ محیط زیست؟ نیروی انتظامی؟ راهنمایی و رانندگی؟ یا… و آیا نباید این مراکز به لحاظ آلایندگی صوتی و دیگر ویژگی های حرفه ای، فاصله دورتری  از مرکز شهر داشته و در مکانهایی چون شهرکهای صنعتی مستقر باشند!

و اصلا چرا باید مجوز فعالیت چنین مرکزی چند قدم آنطرف تر یک اقامتگاه بومگردی صادر شود، جایی که بی شک مراجعین و مسافرین و توریست های بسیاری برای اقامت دارد و وجود این مرکز بی شک به فعالیت و کسب و کار امثال آنها لطمه جبران ناپذیری وارد می کند، چه به لحاظ آلایندگی صوتی و چه زیبایی شناسی.

طبق شنیده ها کرمانشاه چندین مرکز ریمپ و چیپ دارد که حوالی دیزل آباد فعالیت می کنند، جایی که منطقه مسکونی نیست و دردسر چندانی برای اهالی ندارد و به نظر می رسد چنین مراکزی باید ساماندهی و مدیریت شوند  مثلا همه آنها را در جایی مثل شهرک صنعتی گردآوری کنند تا هم مزاحمت کمتری برای اهالی داشته باشند و هم خود  بتوانند بدون دغدغه به علاقمندان و مراجعین خدمات ارائه دهند.

یادآور میشود که مراکز ریمپ یا چیپ تیونینگ با برنامه نویسی و تنظیم مجدد کامپیوتر خودرو طبق الگوریتم پیشرفته، به تغییرات بهینه خودرو کمک می کنند تا سازگاری بیشتری با آب و هوا و میزان مصرف سوخت داشته باشند. بر همین اساس شتاب، توان و گشتاور تولیدی  موتور در این مراکز چک شده و به عدد ایده آل می رسد.

نویسنده : لیلا سعدوندی
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.