سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Monday, 8 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳ - 2 محرم 1446
شناسه خبر : 2517
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶ |
منا مردانی طراح و گرافیست:

طراحان و گرافیست های خوب کرمانشاه را خارج از استان بیشتر می شناسند

طراحان گرافیک معمولاً بر حسب علاقه یا تجربه، زمینه خاصی از رشته گرافیک را برمی‌گزینند و فعالیت خود را بر آن زمینه معطوف می‌کنند.
طراحان و گرافیست های خوب کرمانشاه را خارج از استان بیشتر می شناسند

کرمانشاه امروز؛ طراحان گرافیک معمولاً بر حسب علاقه یا تجربه، زمینه خاصی از رشته گرافیک را برمی‌گزینند و فعالیت خود را بر آن زمینه معطوف می‌کنند.

منا مردانی طراح و گرافیست فعال کرمانشاهی است که آثار ارزشمندی را تا کنون از خود بر جای گذاشته است.

آنچه در ذیل می‌خوانید، گفت و گویی است که «کرمانشاه امروز» با خانم مونا مردانی از طراحان پرکار کرمانشاهی در موضوع گرافیک و دیزاین انجام داده است. در این گفتگو به نکات خوب و ارزنده‌ای اشاره شده که امیدواریم مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد.

در ابتدا خودتان را معرفی نمایید؟

منا مردانی هستم، کارشناس ارتباط تصویری که از سال ۹۰ در حرفه طراحی گرافیک و مشاور تبلیغاتی فعالیت دارم.

چه شد که تصمیم گرفتید شغل طراحی رو انتخاب کنید؟

علی رغم علاقه ای که از زمان کودکی به هنر داشتم از طرف خانواده تشویق به انتخاب رشته ریاضی( دبیرستان ) و ادامه آن به مهندسی در دانشگاه شدم ، اما بعد از فارغ التحصیلی به سمت علاقه خودم برگشتم،  دوباره در کنکور شرکت کردم و اینبار در رشته ارتباط تصویری ( گرافیک ) فارغ التحصیل شدم. در کنار تحصیل همزمان  کارآموزی در استودیو دیزاین های تبلیغاتی رو شروع کردم و به تدریج وارد بازار کار شدم.

سبک کاری شما چیست و آیا به غیر از طراحی در حوزه دیگری نیز فعالیت دارید؟

سبک کاری من مینیمال هست ، ساده گرایی و در عین حال با مفهوم از سبکهای مورد علاقه من هست. تمرکز اصلی من در زمینه طراحی گرافیک و  تبلیغات هست  اما اگر زمان داشته باشم  در جشنواره های خارجی کارتون ، تصویرسازی و پوستر شرکت میکنم.

در حال حاضر وضعیت گرافیک و طراحی در کشور و استان کرمانشاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر بخواهم بدون تعارف جواب این سوال رو بدهم باید بگویم که به جز بعضی از استان ها و معدود افرادی در سطح کشور یا استان خودمان یعنی کرمانشاه در دیزاین، با استانداردها فاصله زیادی داریم.

آیا نسبت به سایر کشورها طراحی در ایران حرفی برای گفتن دارد؟

خیلی از افراد هستند به خصوص در نسل امروز شاهد هستیم که به صورت حرفه ای و در رقابت با  سایر طراح های خارج از کشور ( گرایش های مختلف گرافیک و تبلیغات ) فعالیت دارند و در زمینه های مختلف در سطح بین المللی  در کنار سایر هنرمندان، از انها نام برده می شود.

استفاده از تکنولوژی های روز در ایده پردازی ها و خلق آثار نوین در طراحی ایران و دنیا در چه جایگاهی قرار دارد؟

امروزه گرافیک بشدت تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی و فناوری می باشد. از مبحث منابع گرافیکی ، سایتهای مرتبط ( ارتباط گیری طراحان سراسر دنیا و کارفرماها ) تا سایت هایی که به کمک طراحان برای سرعت بخشیدن به روند طراحی پدید آمدند. بنابراین می توان گفت پیشرفت فناوری و تکنولوژی تاثیرات فراوانی در عملکرد طراحان چه در مسیردرست و یا اشتباه گذاشته است.

وضعیت طراحی در آینده با توجه به روند فعلی را چگونه پیش بینی می کنید؟

با توجه به پیشرفت همه جانبه تکنولوژی خیلی از طراحان نگران آینده بازار این حرفه می باشند، اما اگر طراحان به طور مداوم علم روز و تکنولوژی ها جدید را بیاموزند و با توجه به نیاز بازار به دنبال فراگیری و پیشرفت باشند و تنها خود را به فعالیت در حوزه ی خودشان محدود نکنند و تغییرات را در مسیر دستیابی به اهداف خود به کار گیرند بنابراین می توانند به موفقیت در بازار کار دست یابند.

منابع مورد علاقه شما در طراحی چیست؟

اولین منبع مورد علاقه من برای طراحی و دیزاین طبیعت  و الهام گرفتن از محیط پیرامون هست و بعد مطالعه تاریخ ملل و فرهنگ کشورهای مختلف .از نظر من جواب همه سوالها و چراهایی که برای حل مسئله برای یک دیزاینر پیش می آید در طبیعت وجود دارد.

درمقابل نگاه های منفی به کارهای شما یا انتقاد های افراد غیر کارشناس چگونه برخورد می کنید؟

اوایلی که وارد بازار کار این رشته شده بودم به دلیل سن کم و کم تجربگی شاید گاها گارد می گرفتم و حتی اساتید رو با چراهای مداوم زیر سوال می بردم، اما با گذشت زمان و با تجربه بیشتر حتی به انتقاد کسانی که خارج از رشته من تجربه دارند به عنوان یک مخاطب نگاه می کنم و اینطور در نظر می گیرم که شاید یک درصد احتمال این باشد که آن مخاطب چیزی را دیده که من ندیدم بنابراین تا حد امکان خروجی کار را همیشه به افراد مختلف  حتی غیر کارشناس ارائه میدهم که حداقل در مبحث زیبا شناسی کمک گرفته باشم.

اگر روی پروژه‌ای سخت کار کنید اما از مشتری بازخورد منفی دریافت کنید، چه برخوردی دارید؟

این موضوع خیلی برای من کم پیش آمده، شاید  دلیل بر جلساتی هست که من قبل از انجام پروژه با کارفرما داشتم و سعی می کنم طی این جلسات آنچه را که دقیقا می خواهد متوجه شوم وارائه بدهم و به موازاتش پروژه را درمسیر مناسب هدایت کنم . در اکثر مواقع کارفرما مجاب و روند  وپروسه کار ار به روش و سلیقه خودم می سپارد.

پروژه هایی که شما تا کنون کار کرده اید و به آن علاقه دارید کدام است؟

اولین پروژه مورد علاقه من در این چند سال پروژه شخصی خودم یعنی نشان نوشته کلمه مردانی که در زمان دانشجوئی و کارآموزی من در یکی از استودیو دیزاین ها انجام شد هست و بعد ازآن هر پروژه ای که در آن کارفرما همراهی و همکاری لازم برای نتیجه بهتر را با من داشته از پروژه های مورد علاقه من بوده است.

چگونه یک پروژه را شروع می‌کنید و چه موقع متوجه می‌شوید که کار تمام شده است؟

من برای هر پروژه یک زمان مشخص رو تعیین می کنم و قبل از شروع به کارفرما اعلام می کنم، طی این زمان به ترتیب : مطالعه و بعد اتود دستی ، اجرا با متریال لازم  و بعد مرحله اجرای سیستمی انجام می شود و طی تمامی این مراحل ارتباط با کارفرما و سوال و جوابهای بیشتر برای درک هرچه بیشتر موضوع نیز انجام می شود و هر زمان هر دو طرف به رضایت برسیم کار بسته و نهایی می شود.

آیا زمانی رسیده است که خلاقیت شما در خصوص یک طرح به جایی نرسیده در واقع به بن بست رسیده باشید؟

واقعیتش در زمینه تبلیغات خیر ، شاید زمان بیشتری برده باشد اما اینکه کاملا بدون پاسخ بماند تا حالا برایم پیش نیامده است. زمانی که پروسه کلید خوردن طولانی شود من موضوع رو برای چند روز رها می کنم  و خود جواب به طور طبیعی پیدا می شود.

در خصوص گرافیک شهری در کرمانشاه شرایط را چگونه می بینید؟ آیا اصلا به این مقوله در کرمانشاه پرداخته شده است؟

من سوال شما را با یک سوال پاسخ می دهم، آیا تا به حال شهرداری وسازمان زیباسازی  شهر و دیگر سازمانهای مربوطه فراخوانی با این عنوان جهت هم اندیشی طراحان سطح استان برای هر چه زیباتر شدن گرافیک شهری داده است؟ حتی فراخوانهایی که گاها برای طراحی لوگو به صورت مسابقه های رقابتی داده می شود کاملا سلیقه ای هستند، راحت عنوان کنم طراحان و گرافیست های خوب شهرمان را خارج از این استان و کشور بیشتر می شناسند اما مسئولین  خودمان خیر متاسفانه شناختی ندارند.

وضعیت طراحی تبلیغات شهری در کرمانشاه چطور؟ آیا بر اساس اصول اولیه طراحی انجام می گیرد؟

طراحی تبلیغاتی شهر ما تاجایی پس رفته است که نشانه های کپی را هر روز بیشتر در سطح شهر می بینم و مشاغلی که ادعای برند بودن در این استان را دارند به تبلیغات به شکل چاپ بنر و چسباندن به اتوبوس ها رضایت می دهند.شاید دلیل این پس رفت خود طراحان و ندادن مشاوره صحیح برای تبلیغات مناسب و به روز باشد.

شهر خلاق در زمینه گرافیک شهری چگونه می تواند باشد ؟آیا در شهرهای کشور شهر خلاق گرافیک داریم؟

هر زمان طراحان گرافیک را مثل سایر مشاغل به رسمیت بشناسیم و به عنوان کارشناس در کنار خود برای حل مسائل چه در زمینه فروش ، تبلیغات ، ارائه خدمات و .. به کار گیریم  آن زمان هم باید انتظار شهر خلاق در زمینه دیزاین  و حل مسئله را داشته باشیم. مشکلات و چالشهای ما طراحان گرافیک در تمامی کشور گسترده هست اما با توجه به ارتباطاتی که با سایر دوستان و همکاران در شهرای دیگر دارم تهران، شیراز ، اصفهان و یزد از نظر من زمینه بهتر ومناسبتری برای انجام  پروژه های دیزاین شهری دارند.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.