سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Monday, 8 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳ - 2 محرم 1446
شناسه خبر : 2528
  پرینت تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷ |

شب‌های گرم زمستانی کرمانشاه/ رکورد ۷۲ ساله شکسته شد

به گفته مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، دی ماه امسال رکورد دمای شبانه هوا در کرمانشاه شکسته شد و بالاترین میانگین دمای کمینه در ۷۲ سال اخیر به ثبت رسید.
شب‌های گرم زمستانی کرمانشاه/ رکورد ۷۲ ساله شکسته شد

به گزارش کرمانشاه امروز؛ به گفته مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، دی ماه امسال رکورد دمای شبانه هوا در کرمانشاه شکسته شد و بالاترین میانگین دمای کمینه در ۷۲ سال اخیر به ثبت رسید.

علی محمد زورآوند، با اشاره به وضعیت دمای شبانه و روزانه در اولین ماه فصل زمستان در کرمانشاه، اظهار کرد: در ۳۰ روز دی ماه، میانگین دمای شبانه(دمای کمینه) در شهر کرمانشاه حدود ۱.۵ درجه سلسیوس بود، این دما در سال گذشته یک درجه سلسیوس زیر صفر بود، در ضمن دمای کمینه بلندمدت دیماه سه درجه سلسیوس زیر صفر است.

وی ادامه داد: مقایسه این آمار نشان می‌دهد، میانگین دمای شبانه‌ دی ماه در شهر کرمانشاه نسبت به سال گذششته ۲.۵ درجه و نسبت به بلندمدت ۴.۵ درجسه سلسیوس، گرمتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه این میانگین حداقل دمای شبانه را برای دی ماه در شهر کرمانشاه بی سابقه دانست و گفت: دی ماه امسال رکورد ۷۲ ساله حداقل دمای شبانه در کرمانشاه شکسته شد.

زورآوند بالاترین میانگین دمای شبانه در دی ماه که پیش از این در شهر کرمانشاه ثبت شده بود را مربوط به سال ۱۳۸۸ با دمای ۱.۴ درجه سلسیوس اعلام کرد.

وی با بیان اینکه میانگین دمای روزانه(حداکثر دما) در دی ماه نیز در شهر کرمانشاه ۱۲ درجه سلسیوس بوده، اضافه کرد: میانگین حداکثر دما در دی ماه نیز نسبت به سال گذشته و بلندمدت هر دو به میزان چهار درجه سلسیوس بالاتر بوده است.

به گفته این مسئول، از نظر میانگین دمای روزانه(حداکثر دما) در شهر کرمانشاه نیز ششمین دی ماه گرم را در ۷۲ سال گذشته پشت سر گذاشتیم.

زورآوند گرمای غیر عادی شبانه و روزانه در اولین ماه زمستان را تا حدود زیادی ناشی از گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی دانست و گفت: این روند تنها مختص کرمانشاه نیست و در سایر نقاط کشور نیز رخ داده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه افزود: پیش بینی می شود با توجه به بررسی وضعیت نقشه‌ها و پیش‌بینی بلندمدت، این وضعیت دمایی ناهنجار احتمالا در بهمن ماه ادامه نداشته باشد و شاهد نفوذ امواج سردتر با بارش بهتری در بهمن ماه نسبت به آذر و دی باشیم.

نویسنده : محمد علی محمدی
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.