سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Sunday, 8 September , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ - 5 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 716
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹ |

اینها نُقل و نبات نیست!

قدیم‌ترها هرجای بدن که درد می‌گرفت افراد چاره‌ای نداشتند، جز اینکه دندان سرِ جگر گرفته و درد را تحمل کنند، اما با پیشرفت علم داروهایی به بازار آمد که درد را تا حدی زیادی تسکین می‌دهد و همین تسکین درد موجب شد تا این دسته از داروها به عنوان "مُسکن" یا "دردزُدا" بین مردم معروف شوند.
اینها نُقل و نبات نیست!

به گزارش کرمانشاه امروز، مصرف مُسکن‌ها با تسکین درد حس خوبی به افراد می‌دهد وهمین امر باعث شده این داروها به یکی از پُرمصرف ترین داروها در جهان و کشورمان تبدیل شود و طبق برخی آمارهای اعلامی تنها مصرف مُسکنی مانند “استامینوفن” در ایران در برخی سالها به بیش از یک میلیارد قرص رسیده است!

مصرف مُسکن‌ها در بازه زمانی کوتاه مدت و در موارد معدود مصرف مشکلی ندارد و با تسکین موقت درد مفید هم هست، اما متاسفانه برخی افراد این مُسکن‌ها را با نُقل و نبات اشتباه گرفته‌اند و راه و بیراه و با کوچکترین احساس درد این داروها را مصرف می‌کنند، این درحالی است که مصرف طولانی مدت و بسیار این داروها نه تنها دردزُدا نیست، بلکه می‌تواند زمینه ساز بیماری‌ها و دردهای جدید در بدن افراد شود.

دکتر وریا رحیمی رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت وگو با ایسنا، با هشدار نسبت به خطرات مصرف طولانی مدت مُسکن‌ها، گفت: مسکن‌ها تسکین دهنده درد هستند و مصرف آنها بصورت موقت و در موارد درد شدید موثر است و توصیه هم می‌شود، اما باید دقت داشت که مصرف طولانی مدت این داروها می‌تواند خطرناک باشد.

وی افزود: درد یک علامت هشداردهنده است و وقتی در بدن درد احساس می‌کنیم، یعنی یک قسمت از بدن دچار مشکل شده که باید برای رفع آن اقدام شود.

رحیمی تصریح کرد: وقتی افراد مسکن مصرف می‌کنند، درد بصورت موقت از بین می رود و افراد دیگر توجهی به رفع ریشه ای و سرمنشاء درد ندارند که این امر می تواند خطرساز شود.

وی افزود: متاسفانه با تکرار درد بازهم افراد به جای مراجعه به پزشک و رفع مشکل، مجددا اقدام به مصرف مسکن ها می‌کنند و این چرخه مدام تکرار می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه مصرف مسکن‌ها در طولانی مدت با خطرات بسیاری همراه است، گفت: دسته‌ای از مسکن ها که با نام “ضد التهاب های غیراستروییدی” شناخته می‌شوند برای موارد ضد درد و التهاب و تب استفاده می‌شوند که مشهورترین آنها “بروفن” و نوع ژله ای آن “ژلوفن” است. مصرف این دسته از مسکن ها در موارد معدود و موقت بلامانع است و تنها برای افراد با مشکلات گوارشی و افرادی که به این دسته داروها حساسیت دارند منع مصرف دارد، اما چنانچه مصرف این داروها بصورت مستمر تکرار شود، در طولانی مدت می تواند مشکلات شدید گوارشی ایجاد کرده و فرد را مبتلا به فشار خون و بیماریهای کلیوی کند.

وی افزود: همچنین مصرف این داروها در طولانی مدت می توند موجب پوکی استخوان و بروز بیماری‌های قلبی شود.

رحیمی تصریح کرد: این مشکلات برای مصرف طولانی مدت استامینوفن هم وجود دارد و مصرف این مسکن در طولانی مدت می‌تواند استخوان های فرد را پوک و توخالی کند.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برخی افراد برای رفع سریعتر درد اقدام به مصرف داروهای مسکن با دز بالا می‌کنند، گفت: تمام مشکلات ذکر شده با مصرف دز بالای این داروها تشدید می‌شود، بنابراین افراد به جای استفاده زیاد و طولانی مدت از مسکن بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کرده و درد خود را بصورت ریشه‌ای رفع کنند.

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.